logo

Ehdotuksia keskustelupalstan parantamiseen

Esittele itsesi täällä! Täällä voit myös esittää kysymyksiä ja ehdotuksia.

Re: Ehdotuksia keskustelupalstan parantamiseen

ViestiKirjoittaja Aveline » 01.07.2015 00:14

Illuusia kirjoitti:Ihan tälleen randomina ehdotuksena heittäisin sen, että allekirjoituksille määriteltäisiin maksimikorkeus. Näyttää nimittäin aika hirvittävältä, kun allekirjoitus on korkeampi kuin henkilön viestit, ja se vie huomion viesteiltäkin.

Ainakin sääntöjen (ja oman ymmärryksen) perusteella se 150px korkeus on ns. "sallittu maksimi", mutta pientä varaa ainakin muilla foorumeilla on tollaisten sääntöjen kanssa ollut. Eli meinaan siis sitä, että esimerkiksi nimenomaan pelkkä allekirjoitukseen tungettu kuva saa olla tuon sallitun koon kokoinen, mutta mukaan saa liittää omantunnon mukaan vielä pienen määrän tekstiä pienellä fontilla. Ainakin ite oon käyttänyt tota ohjenuorana allekirjoituksia kasatessa.

Ehkä tota sääntöä voisi tarkentaa/laajentaa koskemaan muutakin kuin pelkkiä kuvia? Itse kyllä oon ymmärtänyt että se n. 150px korkeus olisi se sallittu koko korkeuden puolesta, mutta joku voi tietty nykyisen muotoilun takia tulkita että se tarkoittaa vain yhtä allekirjoitukseen laitettua kuvaa, eikä niinkään tekstiä/lainauksia/muuta sälää mitä siihen pistää vielä lisäksi?
Kuva
Arts: DeviantArtBattle.net: Aveline#2243Steam: Ayrianth
○ ♥ ○ ˚ 。 ○ ˚ ♥ ˚ ○ 。˚ ○ ♥ ○
C O F F E E ♡ - So I can do nothing with more energy!
Aveline
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja Illuusia » 01.07.2015 00:39

Aveline kirjoitti:
Illuusia kirjoitti:Ihan tälleen randomina ehdotuksena heittäisin sen, että allekirjoituksille määriteltäisiin maksimikorkeus. Näyttää nimittäin aika hirvittävältä, kun allekirjoitus on korkeampi kuin henkilön viestit, ja se vie huomion viesteiltäkin.

Ainakin sääntöjen (ja oman ymmärryksen) perusteella se 150px korkeus on ns. "sallittu maksimi", mutta pientä varaa ainakin muilla foorumeilla on tollaisten sääntöjen kanssa ollut. Eli meinaan siis sitä, että esimerkiksi nimenomaan pelkkä allekirjoitukseen tungettu kuva saa olla tuon sallitun koon kokoinen, mutta mukaan saa liittää omantunnon mukaan vielä pienen määrän tekstiä pienellä fontilla. Ainakin ite oon käyttänyt tota ohjenuorana allekirjoituksia kasatessa.

Ehkä tota sääntöä voisi tarkentaa/laajentaa koskemaan muutakin kuin pelkkiä kuvia? Itse kyllä oon ymmärtänyt että se n. 150px korkeus olisi se sallittu koko korkeuden puolesta, mutta joku voi tietty nykyisen muotoilun takia tulkita että se tarkoittaa vain yhtä allekirjoitukseen laitettua kuvaa, eikä niinkään tekstiä/lainauksia/muuta sälää mitä siihen pistää vielä lisäksi?

Tänhetkisellä muotoilullahan se tarkoittaa ilmeisesti, että joka kuvan maksimikorkeus on 150 pikseliä, ja siihen saa lisäksi tunkea kaiken maailman tekstiä, quoteja, linkkejä, toisia kuvia jne jne. Ärsyttävästi vaan joidenkin allekirjoitukset venahtaa tuplasti tai triplasti tuon 150 pikselin ylitse kokonaisuutena, joten mielestäni olisi hyvä saada tähän jonkinlainen yhtenäinen ohjenuora.

Itse yritän aina parhaani mukaan mahduttaa allekirjoitukseni alle 200 pikseliin, ja pitää viestini pidempänä, kuin allekirjoitukseni. Tai allekirjoitukseni lyhyempänä, kuin viestini, miten päin vaan... :D
Illuusia
Maaponi

ViestiKirjoittaja Celester » 01.07.2015 01:07

Illuusia kirjoitti:
Aveline kirjoitti:

Tänhetkisellä muotoilullahan se tarkoittaa ilmeisesti, että joka kuvan maksimikorkeus on 150 pikseliä, ja siihen saa lisäksi tunkea kaiken maailman tekstiä, quoteja, linkkejä, toisia kuvia jne jne. Ärsyttävästi vaan joidenkin allekirjoitukset venahtaa tuplasti tai triplasti tuon 150 pikselin ylitse kokonaisuutena, joten mielestäni olisi hyvä saada tähän jonkinlainen yhtenäinen ohjenuora.

Yhtenäinen ohjenuora allekirjoituksen korkeuteen on ajatuksena hyvä, mutta siinä on ongelmana allekirjoituksen korkeuden mittaaminen, kuvan korkeus on kyllä helppo tarkistaa kuvan tiedoista, mutta yhdistelmän kuva+teksti tai pelkkää tekstiä sisältävän allekirjoituksen kohdalla pitää tarkistaa signature-divin korkeus, mikä onkin jo vaikeampaa selaimesta riippuen.
Se on orhista kii, huutaako poni hii!
Celester
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja Illuusia » 01.07.2015 01:42

Celester kirjoitti:Yhtenäinen ohjenuora allekirjoituksen korkeuteen on ajatuksena hyvä, mutta siinä on ongelmana allekirjoituksen korkeuden mittaaminen, kuvan korkeus on kyllä helppo tarkistaa kuvan tiedoista, mutta yhdistelmän kuva+teksti tai pelkkää tekstiä sisältävän allekirjoituksen kohdalla pitää tarkistaa signature-divin korkeus, mikä onkin jo vaikeampaa selaimesta riippuen.

Tai sitten vaan karusti määritellään, että tekstiä saa olla maksimissaan x riviä, jossa yksi kuva vastaa y riviä?
Illuusia
Maaponi

ViestiKirjoittaja jimkolme » 01.07.2015 04:16

Kuvat tosiaan on määritelty, suoraan säännöistä lainattuna:

* Allekirjoituksessa voi käyttää kuvia, mutta kuva ei saa olla leveämpi kuin 600 pikseliä tai korkeampi kuin 150 pikseliä. Useampia kuvia voi käyttää vierekkäin tai allekkain, kunhan niiden yhteiskoko ei ylitä 600 pikselin leveyttä tai 150 pikselin korkeutta.

* Allekirjoituksessa ei ole sallittua käyttää youtube, deviantart, soundcloud ja spoiler -tageja.

Ja mitä itse olen saanut modelta huutia liian pitkästä allekirjoituksesta:

Höö...
Oot näemmä vaihatnu allekirjotustas. Ihan kiva, mutta noitten kaikkien allekirjotuksessa olevien kuvien yhteiskorkeus ei saa ylittää sitä 150 pikselin rajaa... Eli valintoja valintoja...

Eli toki säännöissä ei mainita erikseen tota tekstiosion korkeutta, itse tulkitsen sen ja mun mielestä tästä aikaisemminkin keskusteltuna se pari riviä tekstiä oli sallittu. Parashan on odotella nyt jonkun moden tarkennnusta menikö tekstin kanssa miten, mutta itse sen näin olen ymmärtänyt.
jimkolme
Pegasos

ViestiKirjoittaja Teura » 01.07.2015 17:11

Noniin, täällähän on keskusteltukin noista allekirjoituksista. Oletettavasti perusteena on eräs suht korkea allekirjoitus joka täällä pyörii, sillä en ainakaan muista nähneeni muita massasta erottuvia.

Ensimmäisenä toki tärkein, eli tuo koon rajaus. Mitään järkevää tapaa absoluuttisesti korkeuden rajaamiseen ei ole, joten sitä ei myöskään ole kirjattu, mutta tässä on oletettu että omaa järkeä saa käyttää jos kuvien kooksi määritellään 150px että minkämallinen sen koko allekirjoituksen korkeus olisi. Et voi helposti tietää miten paljon on 150px tekstinä, saatikka että mitä se on vaikkapa koon 62 tekstinä. Toisella tavalla taas, voidaan määritellä vaikkapa 6 riviä normaalikoon tekstiä korkeudeksi jonne sitten laittaa mitä haluaa, mutta tämäkin on osittain tulkinnanvarainen että onko se 150px kuva nyt neljän vai viiden rivin korkuinen Tai onko yksikin hymiö kuuden rivin kanssa liikaa sillä hymiöt ovat normaaliriviä korkeampia. Eri näyttöleveydet vaikuttavat toki myös. Foorumi tosin rajaa sisältöosion maksimileveydeksi 1150 px, joten siitä saisi standardileveyden.

Siitä olen myös samaa mieltä, että ei ole mitään järkeä että parin rivin viestin jälkeen perässä on parikymmentä riviä allekirjoitusta, se vain vaikeuttaa ketjun seuraamista. Kuvien kokorajahan oli alunperin 200px, mutta tätä pienennettiin sillä se oli käyttäjien mielestä jo liian korkea.

Joten, teen nyt diktaattoriratkaisun koska voin, ja totean että tämä eräs allekirjoitus saa päivän aikaa muuttaa itsensä tiiviimmäksi. Tämän jälkeen tyhjennän sen itse. Ja muille, ideoita ja ehdotuksia saa heittää jos on mielessä millä tavalla tuon saisi järkevästi kirjattua sääntöön jos tämä ei muuten pysy aisoissa.
Teura
Royal Guard

ViestiKirjoittaja Illuusia » 01.07.2015 17:21

Teura kirjoitti:Ja muille, ideoita ja ehdotuksia saa heittää jos on mielessä millä tavalla tuon saisi järkevästi kirjattua sääntöön jos tämä ei muuten pysy aisoissa.

Eräällä toisella foorumilla, jossa käyn, allekirjoitussääntö on tällainen, ja se on ainakin toiminut:

"Jos allekirjoitus on pidempi kuin 3 riviä, se on kirjoitettava pienellä. Älä nukahda Entterin päälle allekirjoitusta laatiessasi. Allekirjoituksessa saa olla kuvia, mutta kuvat eivät saa olla liian korkeita (max. n. 120 pikseliä) eivätkä liiaksi liikkuvia."

Joku vastaavan tapainen voisi siis olla ok täälläkin, uskoisin.
Illuusia
Maaponi

ViestiKirjoittaja Teura » 01.07.2015 19:02

Illuusia kirjoitti:Eräällä toisella foorumilla, jossa käyn, allekirjoitussääntö on tällainen, ja se on ainakin toiminut:

"Jos allekirjoitus on pidempi kuin 3 riviä, se on kirjoitettava pienellä. Älä nukahda Entterin päälle allekirjoitusta laatiessasi. Allekirjoituksessa saa olla kuvia, mutta kuvat eivät saa olla liian korkeita (max. n. 120 pikseliä) eivätkä liiaksi liikkuvia."

Joku vastaavan tapainen voisi siis olla ok täälläkin, uskoisin.

Tämä on juuri sitä tulkinnanvaraisuutta. Kuinka paljon tekstiä pienellä saa kirjoittaa? Entäs tosi pienellä? Entä jos mukana on kuva, onko se silloinkin yhä kolme riviä? Olisi helppoa jos allekirjoituksen absoluuttisen maksimikoon saisi pakotettua foorumin toimesta, mutta valittavissa on vain merkkien määrä, linkkien määrä, hymiöiden määrä, (yksittäisten) kuvien koko sekä fonttikoon maksimi.
Teura
Royal Guard

ViestiKirjoittaja Hovershy » 01.07.2015 20:12

Teura kirjoitti:Noniin, täällähän on keskusteltukin noista allekirjoituksista. Oletettavasti perusteena on eräs suht korkea allekirjoitus joka täällä pyörii, sillä en ainakaan muista nähneeni muita massasta erottuvia.
--
Joten, teen nyt diktaattoriratkaisun koska voin, ja totean että tämä eräs allekirjoitus saa päivän aikaa muuttaa itsensä tiiviimmäksi. Tämän jälkeen tyhjennän sen itse. Ja muille, ideoita ja ehdotuksia saa heittää jos on mielessä millä tavalla tuon saisi järkevästi kirjattua sääntöön jos tämä ei muuten pysy aisoissa.

Sen verran tätä keskustelua lukiessa alkoi kuumottamaan, että olisiko oma allekirjoitukseni ollut kyseessä? Pahoittelen, jos (ja ilmeisesti kun?) se muita pituudellaan häiritsi. Poistin sen nyt joka tapauksessa toistaiseksi, katsotaan josko jossain vaiheessa keksisin jotain uutta ja huomattavasti lyhyempää.

Muistaakseni olin kyllä lukenut foorumin säännöt huolellisesti, mutta kaikesta huolimatta keskustelussa mainitut (varsin pätevät) syyt eivät käyneet mielessä allekirjoitusta väsätessäni. Koska en ole muita foorumeita harrastanut, ei allekirjoituskulttuuri ole tullut niiltäkään ennestään tutuksi. Voisiko kaltaisiani fooruminoobeja varten sääntöihin (tai vaikka oman profiilin allekirjoituksen muokkauskohtaan?) lisätä jonkun suuntaa-antavan ohjeen, esim.
"--Allekirjoituksessa voi käyttää kuvia, mutta kuva ei saa olla leveämpi kuin 600 pikseliä tai korkeampi kuin 150 pikseliä. Useampia kuvia voi käyttää vierekkäin tai allekkain, kunhan niiden yhteiskoko ei ylitä 600 pikselin leveyttä tai 150 pikselin korkeutta. Muutenkin allekirjoitus olisi tarkoitus pitää niin lyhyenä, ettei se haittaa keskustelun seuraamista. Esimerkiksi viisikin (?) riviä korkea allekirjoitus häiritsee lukemista jo jonkin verran." tms.

Parhaiten muistutus allekirjoituksen pitämisestä lyhyenä toimisi ehkä vielä allekirjoituksen muokkaussivullekin laitettuna, jolloin se olisi näkyvissä joka kerta kun allekirjoitustaan pyrkii muuttamaan.

Sellaista muutosehdotusta vielä itse heittäisin, että olisiko tällaisissa tapauksissa selvyyden vuoksi mahdollista kirjoittaa yksittäisestä henkilöstä tämän omaa nickiä käyttäen, tai lähettää asianomaiselle yksityisviestiä? Itse en ainakaan ketään tahallani ärsytä, mutta palautetta on helpompi vastaanottaa ja muokata omaa käytöstä (ja allekirjoitusta) sen perusteella kun se tulee varmasti perille oikeaan osoitteeseen. :S
"Tulethan siis kanssani tanssimaan tämän viimeisen tanssin? Tule, palakaamme tanssin pyörteissä kirkkaammalla liekillä kuin koskaan, kuin tähdet yön pimeydessä ennen kuin tulemme hiipuu ja kipinämme sammuvat tuhkaan."
Hovershy
Poni

ViestiKirjoittaja Teura » 01.07.2015 20:36

Asianosainen sai yksityisviestiä, ja reagoikin siihen. Jos et saanut viestiä, ei hätää. Eikä viestin saaneellakaan ole :)

Enkä myöskään kannata mitään name & shame-ideaa, ei se oikein innosta pysymään täällä kun oma nimi tälläisessä esiintyy. Ja toki voin sääntöihin hieman tuollaista yleistä ohjenuoraa kirjoittaa, vaikkei sekään suoraan mitään absoluuttista rajaa kerro.
Teura
Royal Guard

EdellinenSeuraava

Paluu Esittelyt, Ilmoitukset ja ehdotukset