logo

Crystal Fair 2014 - Virallinen palauteketju / Feedback

Keskustelua 4.-6.7.2014 pidetystä Crystal Fair conista.

Re: Crystal Fair 2014 - Virallinen palauteketju

ViestiKirjoittaja Liondrome » 06.07.2014 23:56

Pakko sanoa että ensimmäiseksi coni kokemuksekseni en olisi voinut toivoa parempaa tapahtumaa. Henkilökunta oli erittäin ystävällistä, tapahtumat olivat kiinnostavia ja kivoja & tavaraa sai ostettua ihan hyvän määrän.

Mutta, rakentavaa palautetta.

1: Ajankäyttö: Tästä varmaan kuului jo mutta laitetaan tänne ihan varmuuden vuoksi, hyväntekeväisyys huutokauppaan olisi ollut kiva saada myyntilista jotta tietää että mitä siellä myytäisiin, eli siis onko jotain jota haluaisi huutaa. (propsit korkeille huutajille) Itse esim en kerennyt hakea julisteeseeni nimmaria kunniavierailta kun huutokaupan listaa ei ollut, eli piti olla siellä kun se alkoi. (kylläkin huusin montaa asiaa mutta 740€ Aurorasta oli jo liikaa omalle opiskelija lompakolleni) Myös esim viimeistä päivää olisi voinut venyttää kummastakin päästä muutaman tunnin niin olisi voinut rauhassa käydä kaikissa tapahtumissa jossa halusi, mutta kuitenkin olen erittäin tyytyväinen siihen mitä koin. ^_^

2: Afterparty & vapaa ajan vietto. Olisi ollut hyvä jos jossain olisi ollut jokin huone/paikka jossa viettää aikaa silloin kun odotti esim jotain paneelia tai muuta sellaista, jokin huone missä esim sarja olisi jollain 50 tuuman telkkarilla pyörimässä jne. Tai esim paikka jossa voi pelata korttia, kaveerata porukoiden kanssa tai muuta sellaista. Myös puhelinten lataustelakoita voisi sinne hankkia. Akut loppuvat nopeasti kovassa käytössä puhelimista ja kameroista. Myös nähtävästi moni pieni ryhmä lähti viettämään afterpartyjä kun päivä oli loppunut, olisi hienoa jos olisi joku ns virallinen afterparty mihin voisi mennä X paikassa jos on esim yksin liikkellä.

3:Tässä on oikeastaan samaa mitä muutkin ovat jo sanoneet, ihan vain että kannatusta ideoille on. Eli lisää vendoreita/myyjiä, olisi ollut hienoa ostaa lisää fanituotteita, pinssejä, itse jopa yllätyin että oli mukeja ja pyyhkeitä myytävänä. Sitten myös lisää vieraita, ääninäyttelijät olivat hienoja henkilöitä ja leikkimäisyys äänillään vain paransi paneleita, eli lisää heitä, kylläkin myös Danielin kertomukset muusiikin tekemisestä ohjelmiin oli myös kiinnostavaa, eli hatunnosto vieraiden valitsemisesta. Myös kylläkin laatu>määrä ja conissahan jokainen tapahtuma oli kiinnostava.

4: Sivulle lisävihjeitä mitä coniin pitäisi varata. Esim jos repun ottaa mukaan niin vaikka vesipullo, sämpylä/pientä syömistä, itse jopa suosittelisin manuaalista automaattia (tililtä maksu>käteisnosto kassasta) mutta se saattaa olla jo hieman riskaabelia ja en tiedä olisiko edes mahdollista, sillä itse yllätyin miten moni myyjä otti vastaan vain käteistä, se myös olisi hyvä mainita esim jossain FAQ kohdassa sivulla nimellä: "Preparing for the con". Muitakin asioita siihen voisi lisätä, esim käy suihkussa joka päivä ettei kesän kuumuus haittaa itseäsi tai muita, jos mahdollista koita löytää kavereita coniin jne. Sillä itse huomasin että porukalla on paljon kivempaa liikkua kuin yksin.

Mutta. Pienet viilaukset sivuttaen coni oli mahtava elämys, itselleni elämäni ensimmäinen ja olisin jo nyt valmis ostamaan ensi vuodelle lipun jos mahdollista, teitte kaikki hienoa työtä, melkein tekisi mieli tulla vapaaehtoiseksi koska haluaisin olla auttamassa rakentamaan jotain hienoa mutta toisaalta haluaa olla conissa kokemassa asioita ja paneeleissa olla. Kuitenkin, hienoa työtä kaikki! Kuva
Liondrome
Varsa

ViestiKirjoittaja Zalakke » 07.07.2014 00:00

Noni!

Aloitetaan, koitan olla mahd rakentava ja näinpäinpois;D Huomioikaa, etten ole perillä conin taustatiedoista/illuminatifaktoista kaiken takana, enkä ole jaksanut seurata monien palstojen kyssäreitä ja vastauksia. Saatan siis mielipiteineni kuulostaa typerältä, koska moneen asiaan on ehkä vastattu.

Olisiko budjetti riittänyt Finlandian aukipitämiseen yötä päivää? Suomen conihelmet, eli Tra-, Desu- ja Ropecon ovat auki ympäri vuorokauden, mikä on ainakin minulle (ja varmaan monelle muullekin) jättänyt oletusarvoiseksi tapahtuman painottumisen iltapäivään ja iltaan. Yöllä on sitten voinut päristä conipaikalla ja pitää minimiittiä/omaa ohjelmaa pikkutunneille asti.
Eli: paikan koko, sijainti ja hinta versus "conimaisuus". Voi olla etten tiedä mistään mitään ja superconit missä on HooCeeporukkaa, ovatkin oikeasti auki vain 20 tuntia kolmen päivän aikana. Mieluummin pienempi paikka joltain halvemmalta paikkakunnalta ja se sitten 24/7 auki perjantaista sunnuntai-iltaan! Tämä siis mun käsityksiä vastaava preferointi.

Olisiko ohjelmassa voinut olla edes vähän kevytmielisempää tarjontaa? Suomen hienoille coneille on ominaista asiallinen itseironisuus. Esim. paneelit "asia x on syöpää" ja "miksi ihmeessä tämä on suosittu juttu" ovat ihan vakiokalustoa ja tekevät conin ilmapiiristä rennomman. Vähän twistiä! Nyt poikkean rakentavuudestani ja sanon suoraan, että 75% ajasta katosta valui spagettia hilseisille hiuksilleni ja vähän hajoilin sille, kuinka tönkön oloista suuri osa ohjelmasta oli. Ei se ole välttämättä huono juttu, kyllä tyypit näytti tykkäävän ja on itelläkin tilaa vähän vakavemmallekin ohjelmalle. Eikä tämän kai ollut tarkoituskaan olla suomalainen coni, vaan kansainvälinen coni joka järjestetään suomessa.

Järjestäjille ei voi muuta kuin antaa plussaa toiminnastaan Finlandialla. En huomannut toimintaanne tai ajatellut teidän olemassaoloa conin aikana - eli hyvä suoritus. Nosturissa tuli tekniikan kanssa jokseenkin Everfreen reivien kaltaista säätöä, mutta shit happens. Reiveissä suurin moka oli musiikin volyymi. Olette varmaan olleet todella moni Aconin tai Traconin reiveissä tai reiveissä yleensä? Eturivissä kukaan ei edes harkitse puhumista toiselle, voi ehkä mennä kiinni korvaan ja huutaa lyhyitä lauseita, mutta metrin puhe-etäisyys eturivissä kertoi liian hiljaisesta musasta. Varsinkin elektronisessa äänen Täytyy kouraista sydäntä ja rintaa, millä oltaisiin samalla tempaistu ne loputkin 90% toispuoleishalvaantuneista mukaan tekemään jonkinlaisia tanssiliikkeitä. Jortaanin ja loppuillasta muutaman muunkin kanssa näytettiin, miten pistetään pää sekaisin pelkällä tanssimisella; tappiin asti ja naama kiiltämään valuvasta hiestä!

Loppuydintiivistys: loitte loistavat messut, mutta conille tämä ei ihan tuntunut, ainakaan omalla kohdalla. Aukioloajat, kuutiomaisuus, ohjelmien tyyli ja yleinen ilmapiiri vastasivat messuja/päiviä. (esim. kivimessut/meripäivät).
Kuitenkin, tapahtuma oli aivan loistava, enkä edes ala hinnoittelusta valittamaan, sen ymmärsi.
4/5
ps. hyvät vieraat!
Mä oon tykänny kaikista sun tykkäämistä jutuista paljon pidempään kuin sä ja tiedän kaikista sulle ominaisista jutuista enemmän kuin sä.
Youtube-kanava, epäsäännöllisiä videoiden julkaisuajankohtia jo vuodesta 2008 UUSIN 14.03
Kuuntelen parempaa musaa ku sä:DD
Zalakke
Pegasos

ViestiKirjoittaja Nidopony » 07.07.2014 00:23

Mikä on tätä "puute hengailutiloista"? ?_?
Kävittekö 1. kerroksessa? Siellähän sitä hengailutilaa pöytineen ja tuoleineen oli vaikka millä mitalla. Ainakin aina olivat vapaana kun kun itse 1. kerroksessa liikuskelin. Oli siellä semmoisia pehmoisia penkkiryhmiäkin.

Anywho... <3 Mahti coni!
Näin melkoisena conistelijaveteraanina, olen tottunut melkein 24/7 coneihin ja aluksi 10-17 auki oleva con tuntui omituiselta, "ihan liian vähän auki, miten niin ei voi jättää narikkaan yöksi, ehtiiköhän tässä nyt tehdä mitään". Tämä osoittautui kuitenkin vääräksi luuloksi, sillä con oli erittäin kompakti ja päivät olivat juurikin passelin mittaisia. Ei tullut coniähkyä kertaakaan. ^_^

Kunniavieraat olivat hyvät, luennot, pajat ja paneelit myöskin (joskin menivät päällekäin osittain, mutta tälle ei voi mitään). Finlandia talo oli mitä mainioin coni paikka ja toivoisin, että tätä hyödynnettäisiin tulevaisuudessa myös muissa coneissa - mutta hinta? Kaubamaja oli piskuinen, mutta hei, ensimmäinen coni! Mutta piskuisuuteen nähden vendorit olivat erittäin monipuolisia ja myytävät tuotteet ERITTÄIN laadukkaita! Käsityötuotteet kukoistivat, ehdottomasti iso kavio kaikille käsityöläisille, jotka toivat tuotteitaan myyntiin - olette nähneet valtavan vaivan! Cosplayn laatukin yllätti, puvut olivat erittäin upeita ja ehdottomasti plussaa cossipuvun korjauspisteelle! Ruokailupuolikin oli kivasti järjestetty ja ne mitkälietomaattijotainjotain-kierteet oli taivaallisia!

Miinusta täytyy kyllä hieman laittaa opastusten puutteesta, välillä oli itsekin hieman sekaisin, että missä sitä nyt taas oltiin ja mikä sali oli mikäkin, koska kaikissa ei ollut selkeästi nimeä esillä ja karttaa ei ollut kokoajan käsillä. Ehkä ensi coniin ihan vain A4'set käyttöön ja nimet oviin?

Kaikki ihmiset olivat aivan mahtavalla conituulella ja yhteisöllisyys oli upeasti käsinkosketeltavissa.
Ehdottomasti lisää kritallijuhlia suomeen ja lisää ohjelmaa sekä vendoreita. :D

Eipä kai mitään negatiivista nyt suuremmin löytynyt... noh naisten vessassa oli yhdessä vaiheessa vähän märkä lattia ja joku astui kokoajan mun hameen helmalle. XD
Nidopony
Varsa

ViestiKirjoittaja Perkussori » 07.07.2014 02:02

Oli mahtavaa, odotan innolla videomateriaalia ja ennen kaikkea seuraavaa tapahtumaa!

Kunniavieraiden paneelit oli aivan mahtavia, komitealle suuret kiitokset kun hankitte kyseiset henkilöt paikalle. Conista sai ehdottomasti irti koko rahan edestä ja enemmän.
Nuo workshopit toimivat myös erittäin hyvin, jäi loistava vaikutelma. Puhumattakaan Overmaren paneelista ja kaikista upeista myyntipöydistä.
Reivitkään ei jättäneet seisomaan, erittäin hyvin suunniteltu alusta loppuun vaikka Nosturissa ikäryhmillä olikin selvä hierarkia :wub:

Katsoo jos ensikerralla rahat riittäisi sponssilippuun, kun tänä vuonna kesätöittä jääneen opiskelijan oli vaikea törsätä kunnolla
(vaikka kummasti ne rahat riitti kaiken maailman Aurora-krääsään)

Spoiler: näytä
Mutta nyt kun näimme että osaan kommunikoida tärkeille ihmisille asiallisesti, voidaanko vihdoinkin harkita jo tästä muinaisesta "pannasta" keskustelua vaikka privana?
"Crimen vetus non determinet hominem"
Scio hoc melior quam alii
Perkussori
Varsa

ViestiKirjoittaja Glitchy » 07.07.2014 03:15

Aivan uskomattoman upea viikonloppu, ei voi muuta sanoa.

Paljon hienoa ohjelmaa, mukavia vieraita ja oli hyvä että saatiin myös sarjaa tekeviä ihmisiä mukaan :3

All them brohooves, oli mukava tavata ulkomaisia bronyja. Näki taas miten iso fandomi tämä onkaan.

Conin ehdoton kohokohta oli Operation Pon3, paikat edelleen kipeitä kaikesta bilettämisestä. Mahtavia artisteja ja biisejä, DJt osasivat hommansa erinomaisesti. Voluumia olisi saanut olla vähän lisää, basson pitää ravisuttaa koko kehoa ja se pitää pystyä tuntemaan sisällään.

Seuraavaan kertaan sitten /)

<3
"If you ever feel like dying to help the universe, just let me know.
I'll be waiting"

Kuva
Glitchy
Pegasos

ViestiKirjoittaja Teura » 07.07.2014 07:44

Pakkohan se on omakin palaute antaa.

Aivan upeaa, ei voi muuta. Ehdottomasti joka sentin arvoinen mikä tänne kului.

Hyvää oli porukan suhde tilojen kokoon. Missään vaiheessa ei tuntunut liian ruuhkaiselle, mutta ei myöskään tyhjälle. Erittäin hyvän tasapainon olitte onnistuneet luomaan. Ohjelma oli hyvää, joskin ihmettelen miten eräs tietty kysymys pääsi Q&A-paneeliin. Kai se vaihtoi kysymystään seulan jälkeen. Vendoreita oli tarpeeksi, tavara näytti hyvälle vaikka lopulta päädyinkin ostamaan vain yhden Nightmare Moonin naamakuvataulun (Kiitos, Sylkytuli Arts). Hyvää oli myös järjestäjien toiminta. Teitä ei liiemmin nähnyt, joka on aina hyvä merkki, mutta silti ehdin useammankin kerran vaihtamaan kanssanne sanasen. Sunnuntaina tosin meinattiin lipsua hieman aikataulusta, mutta ei pahasti. Tulihan sitä ihmisiäkin tavattua, ja kiitän myös kaikkia näitä seurasta (Also thanks to Krajkhour from bronies.cz for keeping company should you read this. Hopefully you aren't bitter for your only loss :D).

Jatkot olivat myös aivan mahtavat. Hieman tuli alussa mietittyä että tulenko paikalle kun ei tuo musiikkityyli niin kiinnosta, mutta nyt sanon että olisin katunut poisjääntiä pitkään, ja sitten vielä vähän. Oli sen verran upeaa settiä, ja hyvää seuraa. Nosturi oli myös paikkana mitä mainioin.

Mutta onhan minulla kritiikkiäkin. Ensin kunniavieraspaneelit. Vaikka olemmekin Suomessa, onko pakko aloittaa ne kunniavieraspaneelit kaavalla: "Toivottakaamme vieras X tervetulleeksi" -> Kunniavieras kävelee sisään ja istuu -> Samantien kysymyksiä listalta? Missä se small talk? Tuntui itsestä ainakin harvinaisen tönkölle kun ei mitään pientä jutustelua alkuun, vaan heti kun tämä on istunut niin pommitus alkoi. Daniel sentään sunnuntaina itse vähän pelasti alkua, mutta heti kun tämän oma tilanne oli ohi niin haastattelijan ensimmäinen lause oli kysymys listalta.

Toisena mainitaan VIP-jono. Perus sponsorilipun ja hopealipun välillä piti olla erona pääsy VIP-jonoon. Voin kuitenkin sanoa että siellä VIP-jonossa oli jokaikinen conin VIP-passi kaulassa liikkuja vain koska kukaan ei oikeasti sisääntullessa tarkastanut minkävärinen VIP siellä kaulassa roikkui passien samankaltaisuuden takia. En edes huomannut noissa VIP-passeissa eroa ennenkuin usean tunnin päästä conin alusta, ihmettelin vain miksi minulla tälläinen on kun ei minun VIP-jonoissa kuuluisi olla perussponsorina. Näin perus- ja hopealipun väliseksi eroksi jäi oikeastaan vain satasen hinta ja liian samankaltainen VIP-lippu. Tosin vaikka kaikki tuota VIP-jonoa surutta hyväksikäyttivätkin niin saleissa oli kyllä silti hyvin tilaa vaikka ei olisi VIP-lippua ollenkaan. Mutta ymmärrän jos joku hopealipun omistaja ihmettelee mitä vastinetta hän sai rahalleen. Onko tämä sitten kritiikki VIP-passin suunnittelijalle vai lepsuilleelle VIP-tarkastelijoille, en tiedä, mutta kritiikkiä kuitenkin.

Ja missä oli Rioichin Tracon 2013-mainospiirrustus huutokaupasta? Olin odottanut sen näkemistä :D. CCG:lle olisi myös ollut mukava olla oma paikka jossa pelailla, kuten vaikka Traconissa on kellarikerroksen kortti- / lautapelihuone, mutta ymmärrän tilan pienuuden ja asioiden priorisoinnin.

Mutta kaiken kaikkiaan ollaan erittäin hyvin plussan puolella. Kiitokset vielä kerran kaikille järjestämisessä mukana olleille, teitte todella upeaa työtä ja se näkyi.
Teura
Royal Guard

ViestiKirjoittaja Jube » 07.07.2014 11:50

Con oli tosi hyvä ja paneelit melkein kaikki mahtavia! Voisin mennä toistekin jos vain rahaa riittää
Sainpa jotain mukaanikin sieltä (pinssejä, 3 plushia, 2 julistetta ja 2 MLP CCG Booster Packia) *^_^*

Ainoo harmi oli etten ehtiny ottaa paljon kuvia tapahtumasta
miten mä tänne eksyinkään!? :/
Youtube: ABitSillyPony
Twitter: @JuuSoGo
PS3: Jousimies2
Jube
Varsa

ViestiKirjoittaja rioichi » 07.07.2014 13:50

Teura kirjoitti:Ja missä oli Rioichin Tracon 2013-mainospiirrustus huutokaupasta? Olin odottanut sen näkemistä :D

NO LOL! Eikun tosiaan jäi sunnuntai-aamulla kiireessä hotellihuoneeseen ja eipä mulla mitään mahista ollut sitä jälkeen hakea... Olisin kyllä halunnut nähdä hinnan ihan just for lulz.

Mutta oikeasti... Suurikiitos kaikille kävijöille! Olitte tosi mahtavia ja ettekä antaneet pienien aikataulu-lipsahdusten vaikuttaa fiilikseen! Henkilökohtaisesti mä todellakin toivon että kaikki nauttivat viikonlopun ohjelmasta! Jatkakaa palautteen antamista, se merkitsee paljon. Niin posiivista kuin kritiikkiäkin! Nyt vain katsomaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan!

Mutta ennen sitä kotimatkalle ja rentoutumaan että jos vaikka loppuviikosta jaksaisi taas kävelläkkin... Eihän tuossa eilen tullut kuin ~20 000 askelta täyteen ja edellisinä päivinä varmasti enemmänkin :D
Legato Gelato
rioichi
Kristalliponi

ViestiKirjoittaja Celester » 07.07.2014 16:17

Teura kirjoitti:Toisena mainitaan VIP-jono. Perus sponsorilipun ja hopealipun välillä piti olla erona pääsy VIP-jonoon. Voin kuitenkin sanoa että siellä VIP-jonossa oli jokaikinen conin VIP-passi kaulassa liikkuja vain koska kukaan ei oikeasti sisääntullessa tarkastanut minkävärinen VIP siellä kaulassa roikkui passien samankaltaisuuden takia. En edes huomannut noissa VIP-passeissa eroa ennenkuin usean tunnin päästä conin alusta, ihmettelin vain miksi minulla tälläinen on kun ei minun VIP-jonoissa kuuluisi olla perussponsorina. Näin perus- ja hopealipun väliseksi eroksi jäi oikeastaan vain satasen hinta ja liian samankaltainen VIP-lippu. Tosin vaikka kaikki tuota VIP-jonoa surutta hyväksikäyttivätkin niin saleissa oli kyllä silti hyvin tilaa vaikka ei olisi VIP-lippua ollenkaan. Mutta ymmärrän jos joku hopealipun omistaja ihmettelee mitä vastinetta hän sai rahalleen. Onko tämä sitten kritiikki VIP-passin suunnittelijalle vai lepsuilleelle VIP-tarkastelijoille, en tiedä, mutta kritiikkiä kuitenkin.

Tuo on tarkastajien moka, lepsuilun sijaan heidän olisi pitänyt olla tarkkana ja opetella erottamaan nuo liput toisistaan ennen conia kun ne kerran olivat niin samankaltaisia.
Se on orhista kii, huutaako poni hii!
Celester
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja Juniper » 07.07.2014 17:41

Kaiken kaikkiaan huikea con. Työntekijät teki varmaan hirveesti töitä koska kaikki tuntu menevän just nappiin! Jäi tosi hyvä fiilis. Finlandiatalo oli ihana tapahtumapaikka, tilaa oli hyvin ja ilmastointi pelas ainakin melkein täydellisesti.

Jotain parannuksia kumminkin keksin...
Cosplaykisaajana olisin tosi paljon arvostanut, jos backstagella ois ollu peilejä. Jäi myös mietityttämään, miksei kisassa ollut minkäännäköistä haastatteluosiota tai arviointia pukuun liittyen?
Lisäksi vesipisteet käytävillä olis loistava parannus, eikä varmaan hirveen kallis tai vaikea toteutettavakaan.
Myös opastekyltit eri saleihin ja tapahtumiin olisi kivat.

Siinä pari ehdotusta, toivottavasti Crystal Fair järkätään ens vuonna uudestaan koska se oli ehdottomasti PARAS con ikinä! :D
Piirroksia
Cospalyta
Juniper
Varsa

EdellinenSeuraava

Paluu Crystal Fair