logo

Sääntökeskustelu

Keskustelua My Little Pony - Collectible Card Gamesta

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja PaniPoniDash » 27.03.2014 10:02

Itselläkin nyt hiukan kiire, mutta lyhyt vastaus silti.
Isseus kirjoitti:Kysymys:
Vastustajan Villain uncoveraantuu ongelmassa vastustajan kierroksen TM phasella. Ongelmassa on sekä oma Big Shot että vastustajan Coco Crusoe. Ehtivätkö BS ja CC reagoida Villainin(troublemaker) flippaantumiseen ennen villainin fear-efektiä?
[snip]
Eli pähkinänkuoressa: sekä BS että CC voi triggeröidä kykynsä, menevät feariin, sitten resolvaavat vaikka olisivat fearissa. Menikö oikein?

Coco Crusoen osalta päätelmä on oikea ja selitys yksinkertainen. Cocon tapauksessa kyky triggeröityy heti kun Troublemaker kääntyy. Näin ollen triggeröity efekti on siis jo olemassa kun Coco menee pelkotilaan.

Big Shot on hiukan monimutkaisempi, koska sen kyky vaatii aktivoinnin, tässä tapauksessa Exhaustin. Oman Troublemakerin käännössähän ei olisi ongelmaa, koska molemmat efektit ovat omiasi ja saisit valita niiden aktivointijärjestyksen. Jos Big Shot on sinun ja Troublemaker vastustajan, tarkistetaan kellä oli viimeksi prioriteetti. Jos sinulla, voit käyttää Big Shotin kykyä.
If nobody played anything during the last phase/step, "who last had priority" is always your opponent in a two-player game. If a card was played during the last phase/step, it's "who played that card". There's a basic, easy way to remember.

Muokkaus: Suomeksi siis, lähes aina kun vastustajasi kääntää Troublemakerin, voit aktivoida Big Shotin.
Muokkaus2: Ajattelin käsitellä vielä erikseen postissasi olevan prioriteetti-asian, mutta mainitsetkin 601.2 itse, niin odottelen mihin muotoon muokkaat postisi. @w@
"Don't worry about it. It's Ichijou."
Avatar
PaniPoniDash
Poni
 
Viestit: 167
Liittynyt: 16.06.2012 19:30
Paikkakunta: 桃月学園

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Isseus » 27.03.2014 15:58

PaniPoniDash kirjoitti:Itselläkin nyt hiukan kiire, mutta lyhyt vastaus silti.
Isseus kirjoitti:Kysymys:
Vastustajan Villain uncoveraantuu ongelmassa vastustajan kierroksen TM phasella. Ongelmassa on sekä oma Big Shot että vastustajan Coco Crusoe. Ehtivätkö BS ja CC reagoida Villainin(troublemaker) flippaantumiseen ennen villainin fear-efektiä?
[snip]
Eli pähkinänkuoressa: sekä BS että CC voi triggeröidä kykynsä, menevät feariin, sitten resolvaavat vaikka olisivat fearissa. Menikö oikein?

Coco Crusoen osalta päätelmä on oikea ja selitys yksinkertainen. Cocon tapauksessa kyky triggeröityy heti kun Troublemaker kääntyy. Näin ollen triggeröity efekti on siis jo olemassa kun Coco menee pelkotilaan.

Big Shot on hiukan monimutkaisempi, koska sen kyky vaatii aktivoinnin, tässä tapauksessa Exhaustin. Oman Troublemakerin käännössähän ei olisi ongelmaa, koska molemmat efektit ovat omiasi ja saisit valita niiden aktivointijärjestyksen. Jos Big Shot on sinun ja Troublemaker vastustajan, tarkistetaan kellä oli viimeksi prioriteetti. Jos sinulla, voit käyttää Big Shotin kykyä.
If nobody played anything during the last phase/step, "who last had priority" is always your opponent in a two-player game. If a card was played during the last phase/step, it's "who played that card". There's a basic, easy way to remember.

Muokkaus: Suomeksi siis, lähes aina kun vastustajasi kääntää Troublemakerin, voit aktivoida Big Shotin.
Muokkaus2: Ajattelin käsitellä vielä erikseen postissasi olevan prioriteetti-asian, mutta mainitsetkin 601.2 itse, niin odottelen mihin muotoon muokkaat postisi. @w@


Big Shot on yhtä lailla triggeröity efekti kuin CC:kin, vaikka sen aktivoinnissa on hinta. Kyseessähän ei ole reaktio, vaan 'when' sanalla alkava lause, jolloin kyseessä on triggeri.

(704.1) A triggered ability watches for its trigger condition to occur, at which point it triggers. A triggered ability can be identified by the words “when” or “at”.
(704.1c) A triggered ability can trigger at any time, including while no player has priority. As a triggered ability triggers, it creates a triggered effect. The processing of these effects is ordered by Pre-Priority Processing.
(511.3a) If multiple triggered effects are waiting to be processed, the player that most recently had priority processes all of his waiting effects in the order of his choosing, followed by the next player in turn order, and so on.


Oletan että pidät ongelmana:

(504.2a) Frightened cards can’t ready or exhaust


Mutta se ei ole varsinainen ongelma, koska triggeröidyt efektit resolvaavat edellisen priorityn mukaisesti, mutta ne eivät voi estää muita triggereitä.

(712.2) Triggered effects that check game state information use that information as it existed at the time that effect was created, irrespective of the game state at the time that effect resolves.


Joten mielestäni kaikki triggeröidyt kyvyt aiheuttavat triggeröidyn efektin, joka tapahtuu jos triggeri tapahtuu, riippumatta siitä mitä kortille sen jälkeen käy. MLP:CCG ssähän ei ole MTG:n stackia, jossa efektit voivat estää muita efektejä.

...kai. :X
KuvaKuva
Isseus Julma. Olin joskus Super Famous. Kirjotan fanficeja. http://www.fimfiction.net/index.php?view=category&user=36259
Avatar
Isseus
Yksisarvinen
 
Viestit: 555
Liittynyt: 17.06.2012 20:41

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja PaniPoniDash » 27.03.2014 17:58

Isseus kirjoitti:Big Shot on yhtä lailla triggeröity efekti kuin CC:kin, vaikka sen aktivoinnissa on hinta. Kyseessähän ei ole reaktio, vaan 'when' sanalla alkava lause, jolloin kyseessä on triggeri.

Kyllä. Sekä Villain keyword ja Big Shot ovat "When" eli triggereitä jotka laukeavat kun Villain käännetään. Nämä sitten käsitellään seuraavassa Pre-Processing Phasessa. En ollut tarpeeksi tarkka sanoissani.
(511.3a) If multiple triggered effects are waiting to be processed, the player that most recently had priority processes all of his waiting effects in the order of his choosing, followed by the next player in turn order, and so on.

Kyse ei ole siitä, etteikö tämä Exhaustin mahdollistava triggeri olisi olemassa, vaan siitä, että jos Villain triggeri käsitellään ensin, Big Shot ei voi käyttää kykyään.
Isseus kirjoitti:Oletan että pidät ongelmana:
(504.2a) Frightened cards can’t ready or exhaust

Mutta se ei ole varsinainen ongelma, koska triggeröidyt efektit resolvaavat edellisen priorityn mukaisesti, mutta ne eivät voi estää muita triggereitä.
(712.2) Triggered effects that check game state information use that information as it existed at the time that effect was created, irrespective of the game state at the time that effect resolves.

Joten mielestäni kaikki triggeröidyt kyvyt aiheuttavat triggeröidyn efektin, joka tapahtuu jos triggeri tapahtuu, riippumatta siitä mitä kortille sen jälkeen käy. MLP:CCG ssähän ei ole MTG:n stackia, jossa efektit voivat estää muita efektejä.

...kai. :X

Kuten sanottua, triggeröityä efektiä ei ole estetty. Big Shotin triggeri ainoastaan antaa mahdollisuuden kykyyn joka vaatii Exhaustin.
"Don't worry about it. It's Ichijou."
Avatar
PaniPoniDash
Poni
 
Viestit: 167
Liittynyt: 16.06.2012 19:30
Paikkakunta: 桃月学園

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Isseus » 27.03.2014 19:56

PaniPoniDash kirjoitti:
Isseus kirjoitti:Big Shot on yhtä lailla triggeröity efekti kuin CC:kin, vaikka sen aktivoinnissa on hinta. Kyseessähän ei ole reaktio, vaan 'when' sanalla alkava lause, jolloin kyseessä on triggeri.

Kyllä. Sekä Villain keyword ja Big Shot ovat "When" eli triggereitä jotka laukeavat kun Villain käännetään. Nämä sitten käsitellään seuraavassa Pre-Processing Phasessa. En ollut tarpeeksi tarkka sanoissani.
(511.3a) If multiple triggered effects are waiting to be processed, the player that most recently had priority processes all of his waiting effects in the order of his choosing, followed by the next player in turn order, and so on.

Kyse ei ole siitä, etteikö tämä Exhaustin mahdollistava triggeri olisi olemassa, vaan siitä, että jos Villain triggeri käsitellään ensin, Big Shot ei voi käyttää kykyään.
Isseus kirjoitti:Oletan että pidät ongelmana:
(504.2a) Frightened cards can’t ready or exhaust

Mutta se ei ole varsinainen ongelma, koska triggeröidyt efektit resolvaavat edellisen priorityn mukaisesti, mutta ne eivät voi estää muita triggereitä.
(712.2) Triggered effects that check game state information use that information as it existed at the time that effect was created, irrespective of the game state at the time that effect resolves.

Joten mielestäni kaikki triggeröidyt kyvyt aiheuttavat triggeröidyn efektin, joka tapahtuu jos triggeri tapahtuu, riippumatta siitä mitä kortille sen jälkeen käy. MLP:CCG ssähän ei ole MTG:n stackia, jossa efektit voivat estää muita efektejä.

...kai. :X

Kuten sanottua, triggeröityä efektiä ei ole estetty. Big Shotin triggeri ainoastaan antaa mahdollisuuden kykyyn joka vaatii Exhaustin.


Mutta eihän sillä ole väliä, koska triggeröity efekti katsoo tilanteen sen mukaan mikä se oli triggerin aktivoituessa, ei resolvatessa. Kun triggeri aktivoitui, game state oli että BS oli suorassa ja fearaamaton.
KuvaKuva
Isseus Julma. Olin joskus Super Famous. Kirjotan fanficeja. http://www.fimfiction.net/index.php?view=category&user=36259
Avatar
Isseus
Yksisarvinen
 
Viestit: 555
Liittynyt: 17.06.2012 20:41

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja PaniPoniDash » 27.03.2014 20:14

Isseus kirjoitti:
PaniPoniDash kirjoitti:Kuten sanottua, triggeröityä efektiä ei ole estetty. Big Shotin triggeri ainoastaan antaa mahdollisuuden kykyyn joka vaatii Exhaustin.

Mutta eihän sillä ole väliä, koska triggeröity efekti katsoo tilanteen sen mukaan mikä se oli triggerin aktivoituessa, ei resolvatessa. Kun triggeri aktivoitui, game state oli että BS oli suorassa ja fearaamaton.

Alla Big Shotin teksti. Oleellinen osa boldilla.
When a Troublemaker at this card's Problem is revealed, you may exhaust this card to score a point.

Oleelliset osat boldilla.
(712.3) Some triggered effects state that a player “may” do something. Triggering these effects is not optional; the effect is created, and the player’s decision is made as the effect is processed.

Kun tulee aika tehdä valinta, sitä [exhaust this card to score a point] ei voi enää tehdä, koska Big Shot on Frightened. Tämän kummemmin en taida osata selittää. En tiedä kelpaavatko muidenkaan selitykset mutta linkitän tässä kuitenkin: https://www.facebook.com/groups/417857415012941/permalink/436306386501377/

?_?

Muokkaus: Lisätty viimeiseen kappaleeseen sitä-sanalle täsmennys [...] sisälle.
"Don't worry about it. It's Ichijou."
Avatar
PaniPoniDash
Poni
 
Viestit: 167
Liittynyt: 16.06.2012 19:30
Paikkakunta: 桃月学園

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Isseus » 28.03.2014 01:41

PaniPoniDash kirjoitti:
Isseus kirjoitti:
PaniPoniDash kirjoitti:Kuten sanottua, triggeröityä efektiä ei ole estetty. Big Shotin triggeri ainoastaan antaa mahdollisuuden kykyyn joka vaatii Exhaustin.

Mutta eihän sillä ole väliä, koska triggeröity efekti katsoo tilanteen sen mukaan mikä se oli triggerin aktivoituessa, ei resolvatessa. Kun triggeri aktivoitui, game state oli että BS oli suorassa ja fearaamaton.

Alla Big Shotin teksti. Oleellinen osa boldilla.
When a Troublemaker at this card's Problem is revealed, you may exhaust this card to score a point.

Oleelliset osat boldilla.
(712.3) Some triggered effects state that a player “may” do something. Triggering these effects is not optional; the effect is created, and the player’s decision is made as the effect is processed.

Kun tulee aika tehdä valinta, sitä [exhaust this card to score a point] ei voi enää tehdä, koska Big Shot on Frightened. Tämän kummemmin en taida osata selittää. En tiedä kelpaavatko muidenkaan selitykset mutta linkitän tässä kuitenkin: https://www.facebook.com/groups/417857415012941/permalink/436306386501377/

?_?

Muokkaus: Lisätty viimeiseen kappaleeseen sitä-sanalle täsmennys [...] sisälle.


Eips, nyt toi on ihan järkeenkäypä. En ollu vaa lukenu 712.3 tarpeeks huolella. Ihan totta on että vaikka triggeri tapahtuu ja triggeröity efekti tapahtuu, niin efekti katsoo siihen liittyvät ehdot ja hinnat vasta kun se resolvaa. Sekava tapa hoitaa tuo asia sääntöteknisesti, mutta niin se vain menee.
KuvaKuva
Isseus Julma. Olin joskus Super Famous. Kirjotan fanficeja. http://www.fimfiction.net/index.php?view=category&user=36259
Avatar
Isseus
Yksisarvinen
 
Viestit: 555
Liittynyt: 17.06.2012 20:41

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja PaniPoniDash » 28.03.2014 09:51

Isseus kirjoitti:Eips, nyt toi on ihan järkeenkäypä. En ollu vaa lukenu 712.3 tarpeeks huolella. Ihan totta on että vaikka triggeri tapahtuu ja triggeröity efekti tapahtuu, niin efekti katsoo siihen liittyvät ehdot ja hinnat vasta kun se resolvaa. Sekava tapa hoitaa tuo asia sääntöteknisesti, mutta niin se vain menee.

Eipä mittään, kuten mainitsin täällä (tai toisaalla) niin tää on ehkä toiseksi epäselvin asia säännöissä. Nytkin jouduttiin puimaan yli kolme kohtaa eri osista sääntöjä. Toivottavasti menee seuraavassa revisiossa selkeämmäksi.

Lopuksi kuitenkin: All Hail Comp Rules! :brohoof1: :brohoof2:

Seuraava!
"Don't worry about it. It's Ichijou."
Avatar
PaniPoniDash
Poni
 
Viestit: 167
Liittynyt: 16.06.2012 19:30
Paikkakunta: 桃月学園

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Hovershy » 28.03.2014 15:41

Edellisen jälkeen vaihteeksi helppo (?) varmistuskysymys: Problemiin ei saa pelata poweriltaan kahta tai sitä voimakkaampaa korttia (Ponyville in a bottle tai Focused study pelattuna). Voiko kyseiseen problemiin pelata Rare Findin tai Spring Forwardin olettaen, että vastustajalla on jo 1 (tai 2) friendiä kyseisessä ongelmassa? Vai katsotaanko tuo rajoite kortin "base powerin" mukaan? Toimintatapa on ilmeisesti sama korteilla, joilla on "caretaker" -ominaisuus tai tilanteissa, joissa ongelmassa on jo esimerkiksi Forest Owl..? o_o
"Tulethan siis kanssani tanssimaan tämän viimeisen tanssin? Tule, palakaamme tanssin pyörteissä kirkkaammalla liekillä kuin koskaan, kuin tähdet yön pimeydessä ennen kuin tulemme hiipuu ja kipinämme sammuvat tuhkaan."
Avatar
Hovershy
Poni
 
Viestit: 122
Liittynyt: 15.07.2012 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Teura » 28.03.2014 18:37

Hovershy kirjoitti:Edellisen jälkeen vaihteeksi helppo (?) varmistuskysymys: Problemiin ei saa pelata poweriltaan kahta tai sitä voimakkaampaa korttia (Ponyville in a bottle tai Focused study pelattuna). Voiko kyseiseen problemiin pelata Rare Findin tai Spring Forwardin olettaen, että vastustajalla on jo 1 (tai 2) friendiä kyseisessä ongelmassa? Vai katsotaanko tuo rajoite kortin "base powerin" mukaan? Toimintatapa on ilmeisesti sama korteilla, joilla on "caretaker" -ominaisuus tai tilanteissa, joissa ongelmassa on jo esimerkiksi Forest Owl..? o_o

Ei voi pelata kumpaakaan. Rare Findin / Spring Forwardin poweri on pelattaessa 1 / 2, ja koska sinne vaaditaan 3+, ei kumpikaan onnistu. Noiden voimat kun alkavat vaikuttaa vasta peliin pelaamisen jälkeen.

(706.1) A card enters play as it is put into the play zone from another zone. A
player puts a card into play by following the instructions below in order.

  • (706.1a) Any modifiers that affect the state in which the card enters
    play are applied (“enters play face-down”, “enters play exhausted”, etc)
  • (706.1b) The card’s continuous powers begin generating continuous
    modifiers, and any existing continuous modifiers that would affect the
    card are applied to it.
  • (706.1c) Abilities that trigger “when [something] enters play” trigger.


Tärkeä kohta on siis tuo 706.1b.
Avatar
Teura
Royal Guard
 
Viestit: 916
Liittynyt: 14.06.2012 18:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Ratiasu » 02.04.2014 16:30

On ihmetyttänyt jonkun aikaa Twilight Sparkle, ursa vanquisher... mitä se oikein tarkoittaa sillä että ensin se pitää exhaustata ja sitten palauttaa käteen: miksi se pitää exhaustata jos menee pois saman tien? Jos sen pelaisi samalla vuorolla uudestaan niin olisiko se silloin exhausted?
Avatar
Ratiasu
Pegasos
 
Viestit: 511
Liittynyt: 13.04.2013 00:15

EdellinenSeuraava

Paluu My Little Pony - CCG

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa