logo

Sääntökeskustelu

Keskustelua My Little Pony - Collectible Card Gamesta

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Teura » 02.04.2014 17:10

Ratiasu kirjoitti:On ihmetyttänyt jonkun aikaa Twilight Sparkle, ursa vanquisher... mitä se oikein tarkoittaa sillä että ensin se pitää exhaustata ja sitten palauttaa käteen: miksi se pitää exhaustata jos menee pois saman tien? Jos sen pelaisi samalla vuorolla uudestaan niin olisiko se silloin exhausted?


Se on siinä siksi, että jos Twaikku on jostain syystä exhasted jo ennestään, ei tuota kykyä voi käyttää. Ja jos sen pelaa samalla vuorolla uusiksi, tulee se pöydälle ilman exhaustia.

(503.1) All cards enter play ready unless otherwise stated.
(503.4) Cards which are not in the play zone are not ready or exhausted, and
can’t ready or exhaust.

Käsikortit eivät kuulu play zoneen.
Avatar
Teura
Royal Guard
 
Viestit: 928
Liittynyt: 14.06.2012 18:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Hovershy » 05.04.2014 00:21

Seuraa niin pitkä, monimutkainen ja monta epäselvää kohtaa sisältävä kuvaus pelissä esiin tulleesta tilanteesta, että katson parhaaksi julkaista sen pätkissä. Katsotaan sitten, missä kohtaa meni väärin, ja miten olisi oikeasti saanut tehdä. *^_^*

Eli lähtötilanne: Vuoroni alussa pystyn kortteja siirtämättä tai pelaamatta confronttaamaan helposti vastustajani ongelman. Oma ongelmani on "A Thorn in His Paw" (4 keltaista, 3 muuta poweria), johon olen jo ennestään siirtänyt (tai pelannut) Beaverton Beaverteethin. Tokeneitakin on, vaikkei loputtomasti.

Siirrän omaan ongelmaani kotoa Fluttershy Animal Teamin, jolle pelaan vielä "Royal Guidancen". Tällöin FATin powerit nousevat siis ilmeisesti kokonaisuudessaan viiteen (?) tilapäiseen poweriin, jotka voivat olla joko violettia tai keltaista. Tähän asti oikein?

Voin siis pelata Fluttershylle vielä 2 violettia poweria vaativan "Watch in Awe"n, jonka powerit jäävät hahmolleni vuoron loppuun asti. Nyt kysymys kuuluukin: Miten nämä uudet 2 violettia poweria lasketaan? Samalla tavallako kuin Royal Guidancen (Flutterilla yhteensä 5 poweria, joko keltaista tai violettia) vaiko summautuvasti (Fluttershyllä 3 keltaista ja 2 violettia poweria)?
"Tulethan siis kanssani tanssimaan tämän viimeisen tanssin? Tule, palakaamme tanssin pyörteissä kirkkaammalla liekillä kuin koskaan, kuin tähdet yön pimeydessä ennen kuin tulemme hiipuu ja kipinämme sammuvat tuhkaan."
Avatar
Hovershy
Poni
 
Viestit: 122
Liittynyt: 15.07.2012 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja PaniPoniDash » 05.04.2014 00:36

Hovershy kirjoitti:Siirrän omaan ongelmaani kotoa Fluttershy Animal Teamin, jolle pelaan vielä "Royal Guidancen". Tällöin FATin powerit nousevat siis ilmeisesti kokonaisuudessaan viiteen (?) tilapäiseen poweriin, jotka voivat olla joko violettia tai keltaista. Tähän asti oikein?

Oikein. Ensinnäkin Caretaker antaa +1 niin kauan kuin FAT on samassa ongelmassa Critterin kanssa. Royal Guidance antaa +2 voimaa sekä keltaisen että purppuran värin. Tämä nostaa FAT:n voiman viiteen. Tämä kestää Main Phasen loppuun, eikä siis vaikuta ongelman ratkaisuun millään tavalla.
Hovershy kirjoitti:Voin siis pelata Fluttershylle vielä 2 violettia poweria vaativan "Watch in Awe"n, jonka powerit jäävät hahmolleni vuoron loppuun asti. Nyt kysymys kuuluukin: Miten nämä uudet 2 violettia poweria lasketaan? Samalla tavallako kuin Royal Guidancen (Flutterilla yhteensä 5 poweria, joko keltaista tai violettia) vaiko summautuvasti (Fluttershyllä 3 keltaista ja 2 violettia poweria)?

Voit pelata nyt Watch in Awe. Näin ollen FAT omaa 7 voimaa ja sekä keltaisen että purppuran värin. Main Phasen loputtua Royal Guidancen vaikutus lakkaa ja FAT omaa enää 5 voimaa sekä keltaisen että purppuran värin.

Oleellista tässä on huomata, että voima ja väri ovat eri asioita. Ongelman confronttiin FAT voi käyttää vain yhtä väriä, vaikka omaisikin useamman. Näin ollen FAT+Watch in Awe ja Beaverton eivät voi kahdestaan confronttaa ongelmaa "A Thorn in His Paw".
"Don't worry about it. It's Ichijou."
Avatar
PaniPoniDash
Poni
 
Viestit: 167
Liittynyt: 16.06.2012 19:30
Paikkakunta: 桃月学園

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Hovershy » 05.04.2014 01:05

PaniPoniDash kirjoitti: Oleellista tässä on huomata, että voima ja väri ovat eri asioita. Ongelman confronttiin FAT voi käyttää vain yhtä väriä, vaikka omaisikin useamman. Näin ollen FAT+Watch in Awe ja Beaverton eivät voi kahdestaan confronttaa ongelmaa "A Thorn in His Paw".


Tuo selvensi tilannetta aika paljon. Mitä taas tulee confronttaamiseen, tilanne muuttuu, kun siirrän ongelmaan vielä Forest Owlin. Tässä vaiheessa käsittääkseni siis pystyn Beavertonin neljällä keltaisella ja Fluttershyn kuudella keltaisella/purppuralla powerilla confronttaamaan ongelman.

Mutta mitenkäs sitten, kun odotettu double faceoff koittaa (Forest Owlin siirtäminen ei vaikuttanut toisen ongelman confronttaamiseen). Kotonani on nimittäin Picnic Lunch, joka antaa kääntää ylimääräisen kortin faceoffissa, jos ongelmassa on vähintään 3 keltaista frendiä. Voiko Fluttershyn väri enää tässä vaiheessa vaihtua purppurasta keltaiseksi, vai pysyykö se ongelman confronttaamisen jälkeen samana score phasen loppuun asti? Eli onko pikniklounaasta minulle kyseisessä faceoffissa mitään hyötyä?
"Tulethan siis kanssani tanssimaan tämän viimeisen tanssin? Tule, palakaamme tanssin pyörteissä kirkkaammalla liekillä kuin koskaan, kuin tähdet yön pimeydessä ennen kuin tulemme hiipuu ja kipinämme sammuvat tuhkaan."
Avatar
Hovershy
Poni
 
Viestit: 122
Liittynyt: 15.07.2012 19:34
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Ratiasu » 05.04.2014 08:30

Täytyypäs ihan vain nopeasti varmistaa, että olen ymmärtänyt oikein: jos siirrän Back Where You Beganilla vastustajan Holly Dashin ongelmaan, niin en varmaankaan saa repäistä ilmatteeksi toista vastustajan hahmoa sinne (koska en ole Hollyn controllaaja)?
Avatar
Ratiasu
Pegasos
 
Viestit: 513
Liittynyt: 13.04.2013 00:15

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Teura » 05.04.2014 09:20

Hovershy kirjoitti:Mutta mitenkäs sitten, kun odotettu double faceoff koittaa (Forest Owlin siirtäminen ei vaikuttanut toisen ongelman confronttaamiseen). Kotonani on nimittäin Picnic Lunch, joka antaa kääntää ylimääräisen kortin faceoffissa, jos ongelmassa on vähintään 3 keltaista frendiä. Voiko Fluttershyn väri enää tässä vaiheessa vaihtua purppurasta keltaiseksi, vai pysyykö se ongelman confronttaamisen jälkeen samana score phasen loppuun asti? Eli onko pikniklounaasta minulle kyseisessä faceoffissa mitään hyötyä?

Kaksivärinen kortti on sääntöjen mukaan kaksivärinen kaikissa muissa tilanteissa paitsi itse ongelman kohtaamisessa. Näinollen Picnic Lunch toimii
(611.3) A player meets the confront requirements of a Problem if that player
controls characters at that Problem contributing power in the required
amounts of the required colors to confronting that Problem.
(611.3b) Characters can’t contribute power of more than one color,
even if that character has more than one color.



Ratiasu kirjoitti:Täytyypäs ihan vain nopeasti varmistaa, että olen ymmärtänyt oikein: jos siirrän Back Where You Beganilla vastustajan Holly Dashin ongelmaan, niin en varmaankaan saa repäistä ilmatteeksi toista vastustajan hahmoa sinne (koska en ole Hollyn controllaaja)?


Kuten tässä jo aiemmalla sivulla ollut Timberwolf / NMM - keskustelu, ei Holly Dash aktivoidu jos joku muu kuin sen kontrolleri siirtää sitä sillä teksti on aina luettava kontrollerin näkökulmasta.
Avatar
Teura
Royal Guard
 
Viestit: 928
Liittynyt: 14.06.2012 18:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Isseus » 07.04.2014 12:18

Tarkistaisin:
1) Voiko What Went Wrong pelata sen jälkeen kun vastustaja on käyttänyt Critter Cavalryn? Mielestäni molemmat tapahtuvat saman PW aikana.

Critter Cavalry
Card Text
Faceoff Reaction: Play after you flip a card. That card gets +5 power this faceoff.

What Went Wrong
Card Text
Faceoff Reaction: Play after your opponent flips a card. Your opponent ignores that card's power and flips a new card.


2) Voiko Yay pelata ennen Critter Cavalryä flipin jälkeen? Onko kyseessä eri PW, eli onko "after you flip a card" tapahduttava ensin?

Yay!
Card Text
Faceoff: Each of your characters at an opponent's Problem gets +1 power until the end of the faceoff.
KuvaKuva
Isseus Julma. Olin joskus Super Famous. Kirjotan fanficeja. http://www.fimfiction.net/index.php?view=category&user=36259
Avatar
Isseus
Yksisarvinen
 
Viestit: 555
Liittynyt: 17.06.2012 20:41

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja PaniPoniDash » 07.04.2014 13:01

Isseus kirjoitti:Tarkistaisin:
1) Voiko What Went Wrong pelata sen jälkeen kun vastustaja on käyttänyt Critter Cavalryn? Mielestäni molemmat tapahtuvat saman PW aikana.
Critter Cavalry
Card Text
Faceoff Reaction: Play after you flip a card. That card gets +5 power this faceoff.

What Went Wrong
Card Text
Faceoff Reaction: Play after your opponent flips a card. Your opponent ignores that card's power and flips a new card.

Kyllä.
(512.4d) You may only React to a condition that has been met since the close of the most recent priority window.

Isseus kirjoitti:2) Voiko Yay pelata ennen Critter Cavalryä flipin jälkeen? Onko kyseessä eri PW, eli onko "after you flip a card" tapahduttava ensin?
Yay!Card Text
Faceoff: Each of your characters at an opponent's Problem gets +1 power until the end of the faceoff.

Yay! ei ole Reaction, joten sen voi pelata minkä Priority Windowin aikana tahansa Faceoffissa (512.4). Vaikkapa heti samantien ennen ekoja flippejä. Tekstinsä mukaisesti se vaikuttaa Faceoffin loppuun asti. Eli sinne asti kun voimat lasketaan ja voittaja ratkeaa (514.4 ja tasatilanteissa 514.4e->514.4).

On myös huomion arvoista, että jos tilanne menee tasan, tasapeliflippien aikana voi reagoida (Reaction) vain tasapeliflippeihin (514.4e). Jokainen tasapeliflippi avaa oman prioriteetti-ikkunansa.

EDIT: Lisätty maininta (512.4)
"Don't worry about it. It's Ichijou."
Avatar
PaniPoniDash
Poni
 
Viestit: 167
Liittynyt: 16.06.2012 19:30
Paikkakunta: 桃月学園

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Ratiasu » 09.04.2014 21:23

Onko niin, että vastustajan vuorolla Score phasessa ei katsota voinko minä kohdata molemmat ongelmat (ja siten aiheuttaa double faceoffin vastustajan vuorolla)? Eli jos olen lopettanut oman vuoroni ensin siihen pisteeseen että kohtaan yhden ongelman ja melkein toisen - ja sitten jos vastustajan kierroksella ratkaiseva korttini boostaantuu (esim spring forward, sunny smiles, rare find jne) sen verran että voisin kohdata molemmat ongelmat.

Asia tuskin muuttuu jos vastustaja omalla vuorollaan confronttaa yhden ongelman - eli syntyykö vain "single" faceoff?
Avatar
Ratiasu
Pegasos
 
Viestit: 513
Liittynyt: 13.04.2013 00:15

Re: Sääntökeskustelu

ViestiKirjoittaja Teura » 09.04.2014 21:59

Ratiasu kirjoitti:Onko niin, että vastustajan vuorolla Score phasessa ei katsota voinko minä kohdata molemmat ongelmat (ja siten aiheuttaa double faceoffin vastustajan vuorolla)?

Juuri näin. Vain vastustajan ongelmanratkaisu merkkaa

(612.1) If the turn player confronted both Problems in one score phase,
perform a Double Problem Faceoff at both Problems. This is a type of
Problem Faceoff.

(612.2) If the turn player confronted only one problem while the opponent
could also confront that Problem, perform a Problem Faceoff at that problem.

Taikasana on turn player.
Avatar
Teura
Royal Guard
 
Viestit: 928
Liittynyt: 14.06.2012 18:10
Paikkakunta: Tampere

EdellinenSeuraava

Paluu My Little Pony - CCG

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron