logo

Pelit

Keskustelua mistä tahansa muusta kuin poneista.

Re: Pelit

ViestiKirjoittaja Mestis » 17.11.2017 08:53

Pientä ideantynkää olis tullut siihen että koitan modata Suomen kampanjan Hearts of Iron 4:ssä mielenkiintoisemmaksi.

Yksityiskohtia en ole vielä kunnolla hionut, mutta muutama tapahtuma siinä on tullut mieleen kuten terijoen hallitus ja suomensukuisten alueiden mahdollinen integrointi Suur-Suomeen jos sattuu olemaan niin hyvä pelaaja että pärjää Neukkuja vastaan.

Olisi tarkoitus tehdä pelaamisesta haastavaa mutta tasapainotettua ja historillisesti uskottavaa, ei mitään tyypillistä yli-isäm_maallista maailmanvalloitusvoimafantasiaa mitä suurin osa samankaltaisista modeista tuppaa olemaan.

sissota.png
sissota.png (191.12 KiB) Katsottu 4127 kertaa
Mikä ei tapa, hajottaa.
Avatar
Mestis
Poni
 
Viestit: 567
Liittynyt: 09.09.2012 22:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pelit

ViestiKirjoittaja Partajeesus » 31.01.2018 01:24

Axiom verge

Spoiler: näytä
Tämä tuli viimeinkin hommattua. Switchin multiverse paketti (julkaisu oli 26.1.) tuli hommattua, koska siinä tulee soundtrack cd kaiken muun lisäksi.

No nyt se on koettu. Jopa kahdesti.
Ennen ostamista katselin tubesta joidenkin tekemiä arvosteluita ja monet sanoi kuinka pelissä tulee kuolemaan paljon ja backtracking on hidasta ja vaivalloista, koska pelissä ei ole fast travellia.
Yksi tyyppi valitti äkkinäisistä vaikeustason nousuista ja oli kuollut normalilla 84 kertaa joten hieman oli pelonsekaiset odotukset.

No ensinnäkin se paljon peloteltu vaikeus. Olen mielestäni kohtuu paska pelaamaan tällaisia tavallaan old school henkisiä 2d toimintapelejä ja ekan läpipeluun aikana henki lähti 16 kertaa ja toisella kierroksella 3.
Jos tässä onnistuu kuolemaan normalilla 84 kertaa niin yrittää kyllä pelata vauhdikkaammin, kuin mihin taidot antaa myöden.
Tai sitten on jättänyt sen "glitch gunin" täysin huomiotta. Se kun helpottaa hommaa melkoisesti.
Kun etenee varovasti ja käyttää aseita monipuolisesti niin peli on kohtuu helppo kahta viimeistä aluetta lukuunottamatta.

Sellaista perus warppaus fast travelia kaipasin tasan kerran kun omaa tyhmyyttäni lähdin hortoilemaan ympäri maailmaa etsien paikkaa johon kuuluu mennä.
Se oikea paikka oli ihan siinä naaman edessä alunperin eli Kur maailmassa oleva paksu laserseinä johon pitää käyttää päivitettyä "glitch gunia". Muistin, että olin jo sitä kokeillut ja oletin, että tarvitaan vielä uusi päivitys.
Oikeasti olin kokeillut poistaa sen seinän sillä perus versiolla. Pässi mikä pässi.
Jos ei ole tuollainen idiootti kuin minä niin se leijuva pää kyllä hoitaa ihan tarpeeksi hyvin fast travelin tarpeen.

Jo ekan läpipeluun jälkeen oli ihan hyvät fiilikset ja mietein, että koitanko etsiä kaikki loput kerättävät vai aloitanko uudestaan alusta ja kerään taas ne mitä löydän.
Valitsin tuon jälkimmäisen ja hyvä niin sillä nyt jäi vielä paremmat fiilikset kun tiesi mihin pitää mennä ja pelaaminen oli sujuvaa alusta loppuun.
Aikaa meni hieman päälle 7 tuntia joka on melkein kuusi tuntia vähemmin kuin ekalla rundilla.

Soundtrack ansaitsee kyllä kaikki kehunsa. Siis aivan timanttisen hyvä levy.
Itseasiassa kuuntelin tuon kolme kertaa tubesta ja sitten oli pakko heittää tuo paketti tilaukseen.
Vaikka pelin parissa kului yhteensä parikymmentä tuntia niin silti tuohon ei ole kyllästynyt vaan tälläkin hetkellä se soi repeatilla.

Muutenkin extrat oli hyvät. Making of documentary levyllä on yli viisi tuntia matskua.
Axiom verge documentary 25min 54s
Tom Happ interview 1h 54min 15s
Tom Happ & Dan Adelman play axiom verge 2h 39min (tässä keskustellaan samalla pelin taustoista ja tekemisestä)
Speedrun w/ commentary by Tom Happ and Dan 37min 46s

Taidevihkonen oli vähäisestä sivumäärästään huolimatta mielenkiintoinen ja voittaa ihan heittämällä esim ubisoftin räpellykset.
Julisteen toisella puolella on kartta johon on merkattu tärkeimmät kerättävät tavarat. Itse tein niin, että etsein ihan itse kamat ja aina merkitsin karttaan minkä olen kerännyt jos vaikka sitten lopuksi haluaa kerätä kaikki niin pääsee helpommalla.
Pelin oma karttahan ei super metroid tyyliin näytä mitenkään tavaroiden sijaintia.

39e hintaan erittäin hyvä paketti. Muut versiot on kympin halvempia mitä switch versio, mutta niissä ei tosiaan tule soundtrack levyä mukana.


Xenoblade chronicles 2
Voit joko katsoa alla olevan videon tai lukea spoilereissa olevan tekstin. Aika samat asiat on molemmissa.

Youtube:


Spoiler: näytä
Myös paljon odottamani xenoblade chronicles 2 tuli pelattua läpi ja vaikka paljon persona 5:sta tykkäsinkin niin pakko sanoa, että jos olisin tämän pelannut viime vuoden puolella niin XC2 olisi vienyt vuoden parhaan RPG:n tittelin.
Toki Personassa on paremmat hahmot, ääninäyttelu ja tarina, mutta XC2 vie kaikessa muussa. Isoimpana etuna se varsinainen pelaaminen ja maailman tutkiminen.

Aika tasan 222 tuntia tämän parissa tuli vietettyä ja paria blade questia lukuunottamatta (näistä myöhemmin) tuli tietääkseni kaikki questit tehtyä ja myös kaikki 100+ tasoiset superbossit tapettua.
Perus questien lisäksi pelistä löytyy mercenary tehtäviä joissa lähetetään tietty määrä bladeja hoitamaan jotain tehtävää taustalla ja tietyn ajan jälkeen ne palaa takaisin ja palkkiona saa tavaraa ja expaa. Myös tehtävässä olleet bladet kehittyy ja tuo onkin hyvä tapa kehittää bladeja joita ei aktiivisesti käytä.

No mitä ne bladet sitten on?
Noh omassa porukassa on kahdenlaista porukkaa eli driverit ja bladet.
Driver on ihan normaali ihminen joista jotkut harvat ja onnekkaat pystyy "resonoimaan" blade kristallien kanssa ja siitä kristallista sitten syntyy blade.
Blade voi olla joko ihmisen näköinen kuten vaikka pelin päähahmo Rexin mukana kulkeva Pyra tai sitten se voi olla vaikka joku eläin tai muuta vastaavaa.
Blade antaa driverille aseen ja energiat käyttää erikois hyökkäyksiä.

Bladeja on ns. common bladeja jotka on geneerisen tylsiä hahmoja ja niitä on ulkonäöltään vain muutama erilainen.
Sitten taas ns. rare bladet on täysin omia persooniaan kuten oman porukan alkuperäiset bladetkin ja jokaisella näistä on myös oma heart 2 heart välivideo ja/tai oma quest. Molemmat noista hieman syventää kyseistä bladea hahmona.
Itsellä jäi kolme rare bladea saamatta, koska osa noista saadaan ihan randomilla kristalleista ja mitä enemmän noita on saanut niin sitä vaikeampi niitä on saada lisää.

Taistelu systeemi on paras mitä xenobladessa on nähty.
Auto attack toimii edelleen automaattisesti, mutta nyt vain silloin kun pysyy paikoillaan ja lisäksi jokaisella aseella on oma rytminsä.
Jos haluaa tuottaa maksimi vahingon arteilla niin ne kannattaa aktivoida juuri kun kolmas auto attack isku osuu viholliseen.
Lisäksi blade combot monipuolistaa taistelua eli aiemmin mainitut erikois hyökkäykset edustaa jotain kahdeksasta eri elementistä riippuen mille bladelle ne kuuluu ja noita voi sitten kombottaa.
Esim tuli bladella voi ensin tehdä ykkös tason speciaalin joka on heat. Tiimi kaveri voi jatkaa tuota vesi elementillä jolloin siitä tulee steambomb ja kun tuohon vetää vielä kolmos tason tuli spesiaalin niin siitä tulee steam explosion joka samalla laittaa vihollisen ympärille tulipallon.
Sama homma koskee jokaista elementtiä eli jos vaikka päätät blade combon sähkö elementtiin niin vihun ympärille tulee sähkö elementin pallo.
Nuo sitten rikotaan chainattackin aikana vastakkaisilla elementeillä joka parhaimmillaan tuottaa monen miljoonan hitpointin edestä vahinkoa.

Myöskin tarina kiinnosti alusta loppuun vaikka siitä on vaikea sanoa yhtään mitään ilman spoilaamista.
Pähkinän kuoressa homman juoni on se, että Rex tarjoutuu yhden driver porukan kanssa nostamaan vanhan aluksen pilvimerestä -> homma menee vituiksi syystä jota en voi kertoa -> Rex tapaa Pyran jälleen syystä jota en voi kertoa ja lupaa viedä tämän elysiumiin jonka pitäisi olla paikka jossa kaikki voi elää keskenään rauhassa.
Nythän kaikki ihmisten kylät ja kaupungit sijoittuu jättimäisten titaanien päälle tai sisään ja ne alkaa pikkuhiljaa kuolemaan pois joten elintila loppuu ennemmin tai myöhemmin.
Noin kirjoitettuna tarina tosiaan kuulostaa tylsältä, mutta matkalle mahtuu kiintoisia käänteitä, hahmoja ja paikkoja.
Avatar
Partajeesus
Yksisarvinen
 
Viestit: 358
Liittynyt: 11.04.2015 23:38
Paikkakunta: Pori

Re: Pelit

ViestiKirjoittaja Silverhill » 31.01.2018 08:41

^Mutta eroaakos tuo XC2 pelillisesti juuri mitenkään ensimmäiseen peliin? Omalla kohdalla edellinen peli (eli siis XC) osottautui erittäin suureksi pettymykseksi kun pelin sisältö koostui lähinnä puuduttavasta määrästä grindaamista ja loputtomista, itseääntoistavista sivutehtävistä. Tarinakin tuntui alkuneljänneksen tapahtumien jälkeen etenevän etanatahtia, kun joka halvatun väliin tuli vain grindaamista ja grindaamista. Pidän kyllä JRPG:stä, mutta Xenoblade Chronicles tuntui niin paljon loputtomalta mörpiltä, että läpipeluu jäi kesken.


Mutta vielä päivityksenä oman pelirintaman tapahtumiin: Switch tuli hommattua joulun alla ja ihastuin konsoliin tyystin. Aina reissuun mennessä on kätevä napata konsoli (ja joyconit sekä laturi) telakastaan mukaan. Luonnollisesti Breath of the Wild on ollut suurimman pelityksen alla ja tulihan puodista ladattua mm. Metal Slug, Shantae sekä Coma:recut. Kalliitahan nuo uudemmat pelit ovat, muttei switchiä voi ainakaan valikoiman puutteesta syyttää.

Tulihan tossa säästettyä rahaa ja vähän vajaan 1800 euron hintaan pitäisi joku päivä saapua vähän pelitehokkaampi (linux)PC olkkariin. On se kumma jos ei nyt lähde esim. XCOM2 tällä paketilla käyntiin.
"Elämä on vähän kuin suklaarasia...KUKA **RKELE ON SYÖNYT PUOLET!?"
Avatar
Silverhill
Maaponi
 
Viestit: 744
Liittynyt: 24.03.2013 21:22
Paikkakunta: Pohjois-Kurjala

Re: Pelit

ViestiKirjoittaja Partajeesus » 31.01.2018 15:44

Sivutehtävät on aika perus fetch quest settiä enimmäkseen, mutta on siellä muutakin.
Lisäksi tässä on 90% tehtävistä quest marker toisin kuin ykkösessä. Pelasin ykkösen n.6kk sitten ekan kerra läpi ja quest markerin puute monessa tehtävässä aiheutti suurta vitutusta ja sen kanssa tulikin jatkuvasti luntattua wikistä, että mihin pitää mennä.

Grindata tässä ei tarvitse ollenkaan eikä tarvinnut ykkösessäkään jos siinä teki sivutehtäviä.

Itse tykkäsin kakkosen tarinasta myös paljon enemmän. Ykkösen tarina alkoi kunnolla kiinnostamaan vasta ihan lopussa ja muutenkin inhosin Shulkia.
Avatar
Partajeesus
Yksisarvinen
 
Viestit: 358
Liittynyt: 11.04.2015 23:38
Paikkakunta: Pori

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa

cron