logo

Löytyykö muita lintu- tai luontoharrastajia?

Keskustelua mistä tahansa muusta kuin poneista.

Löytyykö muita lintu- tai luontoharrastajia?

ViestiKirjoittaja Limosa » 15.03.2015 21:10

(En tiedä, tuleeko oikealle alueelle.)

En jaksanut lukea kaikkien esittäytymisiä läpi, joten päätin kysellä tällaista. Minä olen intohimoinen lintuharrastaja. Kuvaan myös luontoa pääasiallisena kohteenani linnut. Muutenkin luonto on lähellä sydäntäni; tykkään retkeillä luonnossa, käydä kalassa ja marjassa sekä havainnoida tähtitaivaan kohteita. Tulevaisuudensuunnitelmiini kuuluu opiskella biologiksi. Tämän vuoksi minua kiinnostaisi tietää, löytyykö bronyistä muita lintu- tai luontoharrastajia.
Limosa

Re: Löytyykö muita lintu- tai luontoharrastajia?

ViestiKirjoittaja Zalakke » 16.03.2015 00:45

Mä oon melko Maud Pie, tykkään/tykkäsin keräillä kiviä ja mineraaleja, etenkin tietoo niistä ja niihin liittyvistä jutuista. En nyt ala burgeroimaan;D Niitä löytyy jo monen sadan näytteen kokoelma;p
Syksyisin keräilen sieniä ja marjoja.
Mä oon tykänny kaikista sun tykkäämistä jutuista paljon pidempään kuin sä ja tiedän kaikista sulle ominaisista jutuista enemmän kuin sä.
Youtube-kanava, epäsäännöllisiä videoiden julkaisuajankohtia jo vuodesta 2008 UUSIN 14.03
Kuuntelen parempaa musaa ku sä:DD
Zalakke
Pegasos

ViestiKirjoittaja Jortaani » 16.03.2015 01:18

Jonkinasteinen lintu- tai luontoharrastus on meikäläisen suvussa rasitteena, ja itsekin olen siitä osani saanut. Lintuja tulee jonkin verran seurailtua vuodenaikojen ja paikan mukaan, peruslajit osaan tunnistaa ja talviruokinnat laittaa. Äänistä tai habituksesta en tunne moniakaan lajeja, se vaatisi jo vähän paneutumista. Keväisin tulee yleensä tehtyä vakioreissu Siikalahdelle tiirailemaan vesilintuja (ja myyttistä kaulushaikaraa jota ei silmien mielestä ole mutta korvien mielestä on). Lisäksi olen kerran osallistunut Imatralla joka loppiaisena järjestettävään lintulaskentaan enon kanssa. Eipä siinä enon kanssa mennessä itse mitään ehtinyt huomata :D

Luonnossa liikkuminen on muuten kivaa, hankiaisilla ehdin viikonloppuna käydä pyörähtämässä. Metsässä liikkuminen on jokseenkin rauhoittavaa, voi mennä minne lystää ja rauhallista on. Kesällä/syksyllä tulee keräiltyä vähän kaikenlaisia marjoja ja sieniä, omia lemppareita ovat varmaankin marjoista nuo puolukat ja sienistä kasuaalisti kantarellit. Taikatatteja ei ole vielä mukaan tarttunut.

Also retkeily, maisemat ja yöllinen taivas/tunnelma ftw! Ensi kesänä on kyllä pakko päästä taas reppuretkeilemään. Pääsee heittämään nää kaikki johdot ja piuhat roskiin ja testaamaan jonkinlaista vapauden alkeellista esiastetta.
Kuva

Kiitoksia Mercurylle nyt jopa 100% smoothimmasta flutterspritestä ~ o/
Jortaani
Pegasos

ViestiKirjoittaja Illuusia » 16.03.2015 06:34

Syksyisin sienestäminen on parasta, samoin ympäri vuoden metsissä liikkuminen! Harmittaa vaan, että nyt kun asun kaupungissa, tässä ei kovinkaan lähellä ole kunnon metsää. :( Lisäksi satunnaisesti tulee geokätköiltyä, ja joskus aiemmin tuli luontokuvattua jonkin verran, mutta se on nyt muuton myötä jäänyt vahvasti taka-alalle.

Ihan siinä määrin kiinnostusta luontoon, ja luonnontieteisiin löytyy, että tarkoituksena olisi päästä opiskelemaan biologiaa yliopistoon. c:
Illuusia
Maaponi

ViestiKirjoittaja Aveline » 16.03.2015 10:17

Zalakke kirjoitti:Mä oon melko Maud Pie, tykkään/tykkäsin keräillä kiviä ja mineraaleja, etenkin tietoo niistä ja niihin liittyvistä jutuista.

Mulla oli nuorempana vähän sama. Myllersin pitkin rantoja ja metsiä etsimässä joko jännän näköisiä tai kauniin värisiä kiviä, ja keräilin myös enemmän ja vähemmän jalokiviä. En siis mitään erityisen arvokkaita, mutta jotain pieniä muruja ja palasia joita myös mm. mamma lahjoitti meikäläiselle. Muuten en erityisemmin 'harrasta' mitään luontoon liittyvää. Tykkään metsistä ja rakastan esimerkiksi lenkkeillä koiran kanssa lähellä olevissa metsissä kun oon kotona, mutta siihen se sitten jääkin. Enemmän noissa metsissä tuli tosiaan rymyttyä silloin pienempänä etsimässä 'maagisia paikkoja' ja keräilemässä kivoja kiviä tai kukkia. ^^
Kuva
Arts: DeviantArtBattle.net: Aveline#2243Steam: Ayrianth
○ ♥ ○ ˚ 。 ○ ˚ ♥ ˚ ○ 。˚ ○ ♥ ○
C O F F E E ♡ - So I can do nothing with more energy!
Aveline
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja Miffyli » 16.03.2015 14:55

Aveline kirjoitti:Tykkään metsistä ja rakastan esimerkiksi lenkkeillä koiran kanssa lähellä olevissa metsissä kun oon kotona, mutta siihen se sitten jääkin. Enemmän noissa metsissä tuli tosiaan rymyttyä silloin pienempänä etsimässä 'maagisia paikkoja' ja keräilemässä kivoja kiviä tai kukkia. ^^

Tämä basically. En "harrasta" luontoa mutta se on >>> kaupunki tai tiiviimpi naapuristo, mm. juuri ton lenkkeilyn takia koiran kanssa ja muutenkin mukavaa olla omassa rauhassa metässä (erityisesti pakkastalvel mukavaa kun hiljaista jne). Oppinu arvostamaan moista rauhaa entistä enemmän nyt kun asustelee "isossa" kaupungissa.

Ja joo, pienenähän sitä oli vaikka minmoista puumajaa ja seikkailua. Good times, good times...
Miffyli
Poni

ViestiKirjoittaja Hovershy » 16.03.2015 21:31

Löytyy! Lintuja harrastan itsekin, tosin nykyään aika lailla passiivisesti opiskelujen ja arkikiireiden vuoksi. Mutta kesiä vietän paljon luonnossa ihan kirjaimellisestikin: perinteisesti häviän muutamaksi viikoksi kerrallaan Hangon sisäsaaristoon ohjaamaan ja johtamaan luontoleirejä ala-aste-ikäisille lapsille. Pysyypä mieli virkeänä ja erätaidot hanskassa.

Itsekin olin vähällä päästä biologiaa opiskelemaan, mutta eläinlääketiede vei pidemmän korren. Kesäisin sisälläni asuva pieni biologi aina kuitenkin kuoriutuu esiin valmiina rämpimään soissa, juoksentelemaan heinikossa, könyämään pusikoissa ja tonkimaan jälleen kerran mudasta kaikkea jännää elämää. Sekä tietysti soutelemaan lahdelle kiikarit kaulassa lintuja tiirailemaan.
"Tulethan siis kanssani tanssimaan tämän viimeisen tanssin? Tule, palakaamme tanssin pyörteissä kirkkaammalla liekillä kuin koskaan, kuin tähdet yön pimeydessä ennen kuin tulemme hiipuu ja kipinämme sammuvat tuhkaan."
Hovershy
Poni

ViestiKirjoittaja 3aRu » 20.03.2015 22:39

Luontoa on tullut seurailtua jonkin verran, mutta lähinnä muuten vain silmiini osuvia asioita eli en tarkoituksellisesti hae tai seuraile tarkasti asioita.

Kasvitiedettä (lähinnä lajintunnistusta) on tullut harrasteltua enemmän tai vähemmän aktiivisesti aina kesäisin jostain 1990-luvun loppupuolelta alkaen eli suurin piirtein niistä ajoista, kun menin kouluun. Mikäli huomaan ulkona liikkuessani jonkin erikoisen- tai harvinaisennäköisen kasvin, niin tutkailen sitä yleensä lähemmin, jos ei ole kiirettä muualle. Aina on mukavaa päästä näkemään elävänä kasvupaikallaan jokin itselle uusi tai harvinainen laji.
*^_^*

Luonnossa tulee liikuttua kesäaikaan vaihtelevia määriä; tavallisesti loma-aikana mummolan talolla ja kesämökillä käydessä ja ollessa. Kaupunkialueella täällä Savonlinnassa, kuten myös Helsingissä, on hieman metsäalueita, ja niidenkin kautta tai vierestä tulee kuljettua usein, vaikka en nyt tiedä, voiko sitä aivan luonnossa liikkumiseksi kutsua.
Silloin vanhaan hyvään aikaan...
3aRu
Pegasos

Paluu Yleinen keskustelu