logo

Kirjat ja lukeminen

Keskustelua mistä tahansa muusta kuin poneista.

Kirjat ja lukeminen

ViestiKirjoittaja LiquoriceWhip » 30.12.2012 20:56

Nonih. Koska en tyrmistyksekseni löytänyt aiheesta lankaa päätin aloittaa sellaisen (mikäli sellainen kuitenkin jo on, pyydän anteeksi). Tälläkin foorumilla on ilmeisesti suuri joukko innokaita lukutoukkia ja bibliofiilejä, joten olisi mukava kuulla ihmisten lukutottumuksista tuuletinkuvitelmien ulkopuolelta. Analysointi, arvostelut ja kirjasuositukset ovat tervetulleita.

Omista lukutottumuksistani lisää hiukan myöhemmin.

P.S. Ajatuksena on siis puhua kirjoista. Sarjakuville yms. kannattanee aiheen laajuuden vuoksi tehdä oma ketjunsa.
"That is not dead which can eternal lie, and with strange aeons even death may die."
http://kantorai.deviantart.com/ <- metallityöpainotteinen deviantarttini
LiquoriceWhip
Varsa

Re: Kirjat ja lukeminen

ViestiKirjoittaja Drako1997 » 30.12.2012 23:14

Joskus mä luin paljonkin kirjoja. Sitten mä tajusin että tv-sarjat ja pelit on paljon parempia. XD

Mutta tykkään vielläkin paljon Artemis Fowl, Alex Rider, Darren Shan ja Eragon-sarjasta, ja odotan innolla että pääsen lukemaan uusimmat teokset. Siis, kyllähän mä voisin ne hankkia tai lainata, mutta video games.
Onhan tuossa myös tullut Walladeria luettua sen jälkeen kun tutustuin sarjaan äidinkielentunnin kautta (mä käyn ruotsalaista koulua, äidinkieli on siis ruotsi siellä), kiinnostava ja realistinen dekkarisarja todellakin, mutta mulla jäi se yks kirja ihan kesken enkä oo enää jaksantut jatkaa.
Noh, ehkäpä sigtten kesällä taas... :\
Drako1997
Pegasos

ViestiKirjoittaja Hallu » 30.12.2012 23:40

En ole kylläkään mikään lukutoukka, mutta onhan noita kirjoja tullut luettua. Suurimmaksi osaksi koulun takia, mutta ihan itsekseenkin. Huomannut sen, että jos asennoituu oikein ja on oikean lainen kirja nokan edessä voisi se olla melkein sama kuin katsoisi elokuvaa. Mielikuvitus luo kaiken kuvituksen teksin perusteella eikä lopulta edes huomaa kuinka aika on rientänyt. Onhan niitä huonojakin kirjoja tullut pakosta luettua ja aika moista tervaa se on ollut, joten voi hyvin ymmärtää niitä, jotka eivät jaksa lukea sitten millään mitään.

Jos näin yht'äkkiä suosittelisi joitain kirjoja, niin pari nimeä tuli mieleen. Muutama vain siksi, että näiden suosittelemistä en luultavasti myöhemmin tule katumaan. Sissilentäjä - Olli Kepsun tarina, Polttouhrit, Hans-Ulrich Rudel - Stuka lentäjä Nuo kaikki kolme ovat WW2 aiheisia, mutta todella hyvää luettavaa, jos vain aihe kiinnostaa. Onhan sitä toku tullut luettua myös muun sorttista kirjallisuutta, kuten fantasiaa sun muuta, esimerkiksi kaikki Potterit, Da Vinci -koodi ja Enkelit ja demonit. Kaikki nuo ovat olleet kirjoina huomattavasti parempia kuin elokuvina, kuten yleensä sanotaankin. Kirjoissa vain pääsee paljon syvällisemmin tarinaan kiinni. Vaikka nuokin ovat olleet hyviä kirjoja, niin en ehkä kuitenkaan lähtisi suosittelemaan ... Tai no miksi, kun tarpeeksi hyvä ovat kuitenkin olleet.
Kuva
Panssarihälytys! Suora-ammuntaan!
Hallu
Poni

ViestiKirjoittaja AkkiV » 31.12.2012 01:06

En lue kirjoja paitsi jokaisella äidinkielen kurssilla, koska on pakko. En ole erityisemmin tykännyt mistään kirjasta minkä oon lukenu, mutta saattaa johtua siitä, että olen lukenut kaikki kirjat suomen kielellä. Hyllyssä istuisi kaikki "A Song of Ice and Fire" ja "The Dark Tower" kirjat veljen suosittelemana ja kaikki tietysti englanniksi. Ongelma on siinä ,että ei jaksaisi alottaa sitä lukemista. Sanallisesti oon varmaa lukenu tuplasti enemmän MLP fanficceja, kun kirjoja. Jos nyt jotain voisi mainita, niin lempi kirja mitä oon lukenu on joko "Fahrenheit 451" tai "The Sicilian".
AkkiV
Pegasos

ViestiKirjoittaja LiquoriceWhip » 31.12.2012 01:12

Jos näin yht'äkkiä suosittelisi joitain kirjoja, niin pari nimeä tuli mieleen. Muutama vain siksi, että näiden suosittelemistä en luultavasti myöhemmin tule katumaan. Sissilentäjä - Olli Kepsun tarina, Polttouhrit, Hans-Ulrich Rudel - Stuka lentäjä Nuo kaikki kolme ovat WW2 aiheisia, mutta todella hyvää luettavaa, jos vain aihe kiinnostaa.

Historia kiinnostaa itseänikin, pitkäaikainen haaveeni oli joskus päästä sitä opiskelemaankin. Täytyy tosin todeta, että WW2 oli pitkään mielestäni vähiten mielenkiintoinen historia-aihe, mutta se saattoi olla jokin alitajuinen reaktio siitä kirjoitetuista kirjoista vallitsevaan ylitarjontaan. Sitemmin olen siitäkin kiinnostunut enemmän, etenkin holokaustin historiasta - sanotaan vaikka, että mikään niin järkyttävä tapahtuma ei voi olla herättämättä tiettyä morbidia uteliaisuutta. Saatanpa siis tuon Polttouhrit tarkastaakin jossakin vaiheessa. Kiinnostaako itseäsi historia minkä verran toisen maailmansodan ulkopuolelta?

Onhan tuossa myös tullut Walladeria luettua sen jälkeen kun tutustuin sarjaan äidinkielentunnin kautta (mä käyn ruotsalaista koulua, äidinkieli on siis ruotsi siellä), kiinnostava ja realistinen dekkarisarja todellakin, mutta mulla jäi se yks kirja ihan kesken enkä oo enää jaksantut jatkaa.

Dekkarit ovat aina olleet meikäläiselle, no, suljettu kirja, ellei Sherlock Holmseja lasketa. Oma ruotsinkielen taito ei valitettavasti riitä minkään muun kuin ruokalistan lukemiseen, ja näin lukion jälkeen on alkanut ottaa kuuppaan, etten voi lukea Tove Janssonin kirjoja alkuperäiskielellä. Kaikki hänen kirjansa ovat toki ilmiömäisiä suomeksikin, mutta kokemuksen mukaan alkuperäisversio on sittenkin aina paras. Joten en pääse eroon tunteesta, että jään jostakin paitsi <.<

Joskus mä luin paljonkin kirjoja. Sitten mä tajusin että tv-sarjat ja pelit on paljon parempia. XD

Kirja vaatii enemmän aikaa, vaivaa ja hiljaisuutta, mutta useimmiten lukemiseen panostaminen palkitaan. Reading is for everyone, RD ;)

Koska kulunut viikko on mennyt lähes täyttä erakon elämää viettäessä (olen viidessä päivässä tavannut yhden ainoan ihmisen) olen piirtämisen ja kuntoilun ohella syventynyt pitkästä aikaa kunnon kirjan pariin. Luen mielelläni ja laidasta laitaan, mutta opiskelun ja muiden harrastusten syödessä aikaa olen syksyn ja alkutalven ahminut lähinnä Terry Pratchettiä sekä muuta kevyttä.
Tällä hetkellä menossa on Danten The Divine Comedy eli Jumalainen näytelmä. Olen aikaisemmin lukenut Infernon ja Purgatorion, kaksi ensimmäistä osaa, mutta Paradison kanssa jäin auttamattomasti jumiin. Aloitin jälleen alusta, eikä teksti ollut enää yhtään niin raskasta kuin muistin. Kyseessä on siis runoelma, jossa 1300-luvun firenzeleäinen runoilija Dante Alighieri matkaa läpi helvetin, kiirastulen ja taivaan oppainaan antiikin runoilija Vergiliuksen sekä rakastettunsa Beatricen henget. Matkallaan hän tapaa monia edesmenneitä historian suuruuksia sekä oman aikansa hallitsijoita ja silmäätekeviä, joista iso osa kyllä menee ilman loppututkintoa auttamattomasti yli hilseen. Helvetti (ja muutkin tasot) on tarkkaan järjestetty eri syntien mukaan, ja kustakin synnistä rangaistaan sille sopivalla tavalla: Puolueettomat ja pelkurit joutuvat ajamaan takaa lippua ampiaisten ja paarmojen ahdistelemina, synkkämieliset kärsivät upotettuina suohon..
Kirja on paikoin raskas eivätkä sen kaikki vivahteet ja viittaukset välttämättä tavoita nykylukijaa (ainakaan minua). Mutta piru vie, jos kristillinen mytologia yhtään kiinnostaa on Jumalainen näytelmä pakollinen luettava! Yksityiskohtaisesti rakennettu kosmos ja viittaukset Danteakin aikaisempaan historiaan pistivät ainakin minut miettimään, keitä myöhempien aikojen suurmiehiä ja -naisia löytäisi miltäkin lauteilta. Lisäksi kirja onnistuu aika ajoin olemaan hyvinkin eeppinen ja kieli kaunista, jolloin sitä on todellinen ilo lukea.

Jep, huomaa, että olen ollut yksikseni viime aikoina *^_^* Jos jaksoit lukea tuon, kiitoksia!
"That is not dead which can eternal lie, and with strange aeons even death may die."
http://kantorai.deviantart.com/ <- metallityöpainotteinen deviantarttini
LiquoriceWhip
Varsa

ViestiKirjoittaja PonyZen » 31.12.2012 01:25

En ole vähään aikaan lukenut mitään... Jos pitäisi aihealue valita missä olen omillani, niin se olisi varmaan historia. Parhaiten mieleen jääneeitä kirjoja ovat varmaankin Machiavellin Ruhtinas, Raamattu (Suomen ja englannin kieliset kohtuu modernit käännökset, lisäksi myös Jehovan todistajien versio suomeksi), Koraani (Semmonen joskus käteen törkätty versio), Kommunistinen manifesti (Englanniksi), Kommunismin musta kirja, Taisteluni (Kyllä, just se), Kalevala ja Sodankäynnin taito (2005 käännös, viitteineen).

On muitakin kirjoja tullut luettua, esimerkiksi yli puolet Sven Hasselin kirjoista ja muutamia saman tyylisiä kirjoja tuli myös luettua inttiaikoina, mitä nyt tuli exän faijalta silloin lainattua. Eivät vaan ole jääneet paremmin mieleen, joten ei tuo lukeminen loppupeleissä ole niin iso osa meikäläisen elämää.

Jos noilla pohjatiedoilla joku osaisi miulle jotain suositella, niin ehdotukset kelpaavat kyllä. Ois sitä duunimatkoilla ehkä ihan jees jotain lueskella, kun kumminkin liki tunnin vievät päivästä per suunta.
              YouTube - My channel, so empty...                                    
The Fallen One

ViestiKirjoittaja FoL » 31.12.2012 01:45

Luen kirjoja aika paljon, vaikkakin yleensä luen samat kirjat peräkkäin pari kertaa eri kielillä.

Jos nyt rupean luettelemaan, niin nämä olen ainakin lukenut...

Kaikki Potterit ensin suomeksi, ja sen jälkeen englanniksi(Kirjat löytyy myös ruotsiksi kirjahyllystä, mutta ei ole löytynyt vielä mielenkiintoa)
LOTR trilogia kerran suomeksi ja kaksi kertaa englanniksi
Kaikki neljä Twilight kirjaa(Tämä oli veto kaverin kanssa ja voitin 150€ koska jaksoin lukea ne(Omasta mielestä Twilight on edelleen kuraa))
Ursula Le Guin kaikki Maamereen liittyvät tarinat...
Tähän asti ilmestyneet Perillinen kirjasarjan osat
R. A. Salvatoren Forgotten Realms sarjoista olen lukenut Mustan haltijan, Jäätuulen laakson ja Drowin perinnön mutta hyllystä löytyy Pimeyden polut- trilogia kunhan vain jaksan avata sen...

Kaikki näyttävät olevan fantasiaa eli siitähän minä kai sitten pidän
Viimeksi muokannut FoL päivämäärä 31.12.2012 02:51, muokattu yhteensä 1 kerran
FoL
Varsa

ViestiKirjoittaja joulun veli » 31.12.2012 02:02

.
Viimeksi muokannut joulun veli päivämäärä 11.04.2017 18:13, muokattu yhteensä 1 kerran
joulun veli
Poni

ViestiKirjoittaja karhu12 » 31.12.2012 02:16

Luen kirjoja silloin kun sille päälle tulen. Useimmiten luku kategoriani on ainoastaan fantasiaa.
Esimerkiksi Perillinen kirja sarja, jonka 4 osaa tälläkin hetkellä luen. Mutta varastossa olisi vaihteluksi metro 2033 ja jos se on hyvä niin 2034 ostoon vaan.
Mikäs siinä kirjojen lukeminen on kivaa silloin tällöin. ^_^

PS: Lähiaikoina luettuja kirjoja : Manillaköysi, Täällä pohjan tähden alla p1, perillinen (sielujen holvi)(ei täysin luettu 1/3)
karhu12
Pegasos

ViestiKirjoittaja Punikki » 31.12.2012 02:26

Nyt omilleni muuton jälkeen olen jostain syystä lukenut todella paljon vähemmän kuin aikoinaan, ei kuitenkaan ihan kokonaan ole lukuharrastus jäänyt, mutta lukemisto on kevyempää.
Viimeisin kirja jonka luin oli Kyösti Pietiläisen uusin Ranskan muukalaislegioonamuistelo nimeltään "Legioonalainen Peters - Aavikon kettu". Olen ostanut ja lukenut kaikki sarjan kirjat vaikkei niitä miksikään merkkiteoksiksi voi kutsua, mutta teema on kiehtova ja kirjat viihdyttäviä vioistaan huolimatta.
Toinen kirjasarja mitä olen nyt makustellut on kirjasarja nimeltään "Song of ice and fire", jonka kaikki tuntevat ainakin telkkarisarjan kautta. Omintakeinen, kypsä ja kiehtova fantasiamaailma valtajuonitteluilla ja sisarrakkaudella, hekohe.
Kotoa omaan kämppääni otin muutamia geneerisiä klassikkoja kuten Robinson Crusoe, Sieppari ruispellossa, Seitsemän veljestä ja Kuin surmaisi satakielen.
Tuossa jonkinlainen katsaus kirjallisuusmakuni piiriin kaiketi on. Löytyy minulta hyllystä myös Adolf Hitlerin Taisteluni, kuten kunnon arjalaiselle sopii ^_^;
Kuva
Punikki
Varsa

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu