logo

Kirjat ja lukeminen

Keskustelua mistä tahansa muusta kuin poneista.

Re: Kirjat ja lukeminen

ViestiKirjoittaja Sankku » 05.07.2015 12:31

Oon aikamoinen lukutoukka, ja oon lukenu vähä kaikenlaisia kirjoja. Itteä kiinnostaa vähä semmoset epätodelliset kirjat ja en mä muita varmaa hyvinä pidäkkää ?_? Mut jos muutama kirjasarja pitäis sanoo nii tässä niit on: Fableheaven/myyttihovi, replica ja varjak käpälä. ^_^
Kuva avatar (c) Mercury Storm
Sankku
Varsa

ViestiKirjoittaja Mecha » 05.07.2015 19:45

Odottelen sitä, että tilaamani kirja saapuu. Tilasin nimittäin uuden Dark Angelseistä kertovan 40k romaanin The Unforgiven, joka on Legacy of Caliban tarinan kolmas osa. Aijemmat kaksi olen lukenut jo aikoja sitten. Edellinen loppuin melkoiseen cliffhangeriin. Pitäisi varmaan sitä odotellassa lukea erillinen samasta porukasta kertova kirja Angels of Darkness. Olen sen verran 40k ja Dark Angels päällä uuden codexin ansiosta.
It was already broken when I got here.
Mecha
Poni

ViestiKirjoittaja Hovershy » 17.07.2015 00:22

Twili kirjoitti:Ja uusin Witcher korkattu, nautin täysin siemauksin. Nimi on siis Pääskytorni, ja on viimeisin Puolasta käännetty kirja.

Mitäs muuten, Twili, pidit Pääskytornista? Itse sain juuri tuossa eilen ko. kirjan luettua, ja tänään palautettua kirjastoon juuri ennen myöhästymismaksuja. Bestsellerinä sitä kun ei olisi voinut uusiakaan...

Omasta mielestäni Sapkowski ei Pääskytornissa ollut yltänyt ihan siihen parhaimpaan tasoonsa, tai sitten vain odotin kirjalta liikoja. Kielelliset & kerronnalliset tehosteet (mm. epäkronologinen ja poukkoileva kerronta, kerronnan pelkistäminen minimalistiseksi yms.) olivat kyllä edelleen parhaimmillaan hauskoja, mutta välillä ne jopa hankaloittivat lukemista tapahtuma-aikojen ja henkilöhahmojen vaihtuessa yhden kappaleenvaihdon aikana jopa parin sukupolven jälkeisiin tapahtumiin. Lopulta olin lukuisista takautumista jo lievästi sekaisin, missä kukakin henkilö kirjan päättyessä nyt oikeasti oli, ja mitä heille oli viimeksi tapahtunut. :S

Muutenkin Pääskytornia tuntui vaivaavan "keskimmäisen kirjan syndrooma": juonen ja jatkumon kannalta se oli tarpeellinen, mutta mitään hirveän uutta se ei lukuisista henkilöhahmoista huolimatta tarjonnut. Bonhartista kuultanee vielä jälkeenpäin, sen verran merkittävä rooli oli kyseessä. Kyseistä hahmoa oikeastaan vähän odotankin seuraaviin kirjoihin. Cirin tarina oli itse asiassa juonista se mielenkiintoisin, Yennefer ei loppujen lopuksi tehnyt kirjan aikana juuri mitään, ja puolet Geraltista kertovista sivuista tuntui kuluvan tämän antisankarillisen angstaamisen yms. kuvaamiseen. Ehkä ensi kirjassa Geraltin mieli paranee sen verran, että voidaan taas keskittyä kunnolla seikkailuihin - siihen suuntaanhan kirjan loppu (ehkä?) vähän viittasi...

Mutta joo, kokonaisuudessaan arvioisin ihan luettavaksi fantasiakirjaksi. Ei välttämättä yksi parhaista, ei edes yksi Sapkowskin parhaista, mutta ihan luettavaa fantasiaa kuitenkin.

Seuraavaksi itselläni ovat vuorossa novellikokoelma nimeltä "Legends 2", tekijöinä mm. Martin, Hobb, McCaffrey, Gaiman, Scott Card et al. sekä Alexandre Dumas'n "Monte Criston kreivi". Odotan innolla! ^_^
"Tulethan siis kanssani tanssimaan tämän viimeisen tanssin? Tule, palakaamme tanssin pyörteissä kirkkaammalla liekillä kuin koskaan, kuin tähdet yön pimeydessä ennen kuin tulemme hiipuu ja kipinämme sammuvat tuhkaan."
Hovershy
Poni

ViestiKirjoittaja Hallu » 17.07.2015 03:21

Tällä hetkellä luen Raimond Bagnodasin keräämää elämänkertaa "Panssarikreivi" von Strachwitzista. Ihan mielenkiintoiselta tuo on vaikuttanut, kun pääsee kokemaan maailmansotia hieman eri näkökulmasta mitä yleensä kerrotaan. Tuon kirjan jälkeen olisi jonossa Panssarinmurskaajat, jonka ostin tässä hiljattain. Kirja on ilmestynyt viime vuonna ja se kertoo suomalaisesta panssarintorjunnasta talvi- ja jatkosodan ajalta. Saa nähdä mitä uutta tietoa tuo kirja sitten sisältää.
Kuva
Panssarihälytys! Suora-ammuntaan!
Hallu
Poni

ViestiKirjoittaja Mecha » 19.07.2015 14:18

The Unforgiven antoi kyllä melko eeppisen päätöksen Legacy of Caliban trilogialle. Olisi toki ollut mukava seurata hieman enemmän tarinan Ravenwing Black Knight kaksikkoa, mutta salaisuuksilla oli sen verran iso osa tarinassa, että tällä kertaa oli loogista antaa chapterin isolle pomolle Azraelille isoin osa tarinassa.

Aika iso osa tarinasta meni siis salaisuuksien miettimiseen ja selvittelyyn. Cypher oli toki oikein mainio tapaus ja oli mukava lukea miten yksi edellisessä kirjassa todella pahasti haavoittunut tehtiin Dreadnoughtiksi. Kaikki päättyi eeppiseen isoon taisteluun Dark Angelsien ja Death Guardin välillä ja toki Azrael pääsi taistelemaan Death Guardin isoa pomoa Typhusta vastaan.

Kaiken kaikkiaan The Unforgiven ja muutenkin koko trilogia jätti hyvän mielen itselleni, mutta Dark Angels onkin Blood Angelsien ohella minun suosikki Adeptus Astartes porukka.
It was already broken when I got here.
Mecha
Poni

ViestiKirjoittaja Silverhill » 17.08.2015 13:56

Viimeksi tuli lukaistua se äskenmainitsemani Jäätuulen Laakson esiosa, eli Musta Haltia-trilogia. Tuo tarina jossa käydään läpi Drizzt Do'Urdenin elämä ensin Drow-yhteisössä, sitten maanpaossa Uumenalan syövereissä ja lopulta maan pinnalla paikkaansa etsimässä.

Kyllähän tämäkin trilogia osui ja upposi Jäätuulen Laakson tapaan. Eihän tämä tietenkään ole ehkä sitä yllättävintä matskua, mutta viihdyttävää meininkiä siitäkin huolimatta. Maailmaan ja sen menoon pääsee mukaan aina hyvin nopeasti, varsinkin jos on kokemusta Icewind Dale ja Baldur's Gate peleistä.

Seuraavaksi pitäisi sitten keskittyä tuohon Drown perintö-sarjaan, joka jo odottaa hyllyssä korkkaustaan. Mutta ennen sitä ajattelin lukaista Resident Evil 2:n novelliversion.
"Elämä on vähän kuin suklaarasia...KUKA **RKELE ON SYÖNYT PUOLET!?"
Silverhill
Maaponi

ViestiKirjoittaja Applewille » 17.08.2015 16:41

Itse luen tällä hetkellä yhden Japanilais lääkärin tekemää päiväkirjaa, kun se oli lääkärinä Nagasakissa ja pommi pudotettiin sinne. On aika 5/5 kirja ja mielenkiintoinen, mutta välillä kuvaillaan tapahtumia ehkä vähän liiankin hyvin.
Omena, Omppu, Dicker max, Alkoholijuoma, Siideri, Roolipeli, Omenala, Cs:go aselaatikko, Applis, Fedoran löysääjä, Paavi, Senpai, Sorsa, Englannin kuningas, Japanin keisari, Sir Apple.
Kuva
Applewille
Poni

ViestiKirjoittaja Avantra » 18.08.2015 03:05

Itse olen juuri ihastunut Stephen King'in kirjoihin.
Pitkään välttelin kyseistä kirjoittajaa kavereiden kertoman perusteella,
mutta sain ilmaiseksi toiselta kaveriltani Kingin kirjan Tapahtumapaikkana Duma Key ja rakastuin täysin.
Niin kirjoitustyyli, maalaaminen ja yliluonnolliset tapahtumat tekivät kirjasta suoraan yhden lempikirjoistani.
Nyt sitten meneillään Epätoivon Kaupunki.
Suunnitelmissa on divareista yms. metsästää lisää Kingin kirjoja :)
Luen muutenkin aika paljon, vaikka koneella vietetty aika verottaakin nykyään.
Kirjoja omistan ''liikaa'', taas täytyy hommata yksi kirjahylly lisää kun ei enää mahdu.
Luen yleensä fantasia, kauhu ja scifi kirjallisuutta.
Rakastan yliluonnollista, esimerkiksi J.R.Wardin Mustan tikarin veljeskunta -kirjasarja on yksi suosikeistani.
Suosikki kirjoja, kirjasarjoja ja kirjailijoita on ihan liikaa,
mutta mainittakoon Emma Donoghue'n Huone, Paulo Coelho, J.R.R.Tolkien ja vaikka Doughlas Adams.
Avantra
Varsa

ViestiKirjoittaja Illuusia » 18.08.2015 11:36

Mulla itselläni löytyy Kingiä jonkin verran hyllystä, voin lainailla, joa haluat! :) Carrie on ehdottomasti oma suosikkini Kingin kirjoista, kannattaa lukea! :)
Illuusia
Maaponi

ViestiKirjoittaja Ruby » 21.08.2015 11:18

Kingin kirjat on kyllä tosiaan mainioita, mun suosikki on varmaan Se. Oon tosi pitkään yrittänyt etsiä kahta osaa omaan hyllyyni, mutta tuloksetta. Mutta myös Kolkuttajat, Painajainen, Uinu, uinu lemmikkini, Hohto ja Carrie kuuluvat omiin lemppareihini. Olen lukenut melkeen koko Kingin tuotannon, joitakin uudempia en vielä ole. Arvostan sitä miten jännää niiden lukeminen on kerrasta toiseen! Oon joskus yläasteella lukenut Hohdon ekan kerran ja edelleen tunnen yhtä kylmiä väreitä selkäpiissä silloin, kun Danny astuu huoneeseen 237. ^3^ Kingillä on hieno kyky tehdä mistä tahansa tarinasta karmea ja lisäksi sillä on hassu tapa sirotella tarinoihin viitteitä Kingin toisiin kirjoihin.
Ruby
Varsa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu