logo

Kritiikkiä, apua ja vinkkejä piirtämiseen

Keskustelua Brony-fandomista ja sen tuotoksista

Kritiikkiä, apua ja vinkkejä piirtämiseen

ViestiKirjoittaja AkkiV » 29.07.2013 17:30

Eli kun Piirros lanka on enemmänkin omien piirrosten jakamiseen ja esittelemiseen niin ajattelin, että olisi hyvä olla oma aihe kritiikille sekä kaikelle muulle aiheeseen liittyvälle. Eli siis tarkemmin.

Kritiikkiä:
Itselläni ei ainakaan ole oikeastaan yhtään paikkoja, jossa saisin kunnollista kritiikkiä töistäni, joten täällä voisi antaa ihan kunnollista kritiikkiä muille ja pyytää kritiikkiä omista töistä. Ei siis mitään "tykkään paljon tosta" vaan ihan kunnon kritiikkiä. Toki voi ja pitääkin kertoa mikä kuvassa on hyvää, mutta tarkoitus olisi enemmän keskittyä niihin asioihin joissa on parannettavaa.
Apua:
Jos vaikka jonkun kohdan tai vaikka ponin osan piirtäminen ei onnistu, täällä voi kysyä apua miten sen saisi piirrettyä helposti. Lisäksi kaikkea muutakin apua taiteeseen liittyen (sovellukset, välineet jne jne)
Vinkkejä:
Tiedätkö jonkun hyvän ja helpon tavan piirtää poneja tai jotain muuta? Jaa se muille, että kaikki voi nauttia piirtämisestä.

Itse yritän mahdollisimman paljon auttaa ja toivon, että muutkin.
AkkiV
Pegasos

Re: Kritiikkiä, apua ja vinkkejä piirtämiseen

ViestiKirjoittaja Twili » 29.07.2013 18:53

Onpa hyvä, että tällainenkin osio luotiin.

En voi sanoa olevani paras neuvoja tai auttaja, mutta tässä muutamia asioita, joita itse olen käyttänyt.

Jos sinulla ei ole selvää kuvaa siitä, kuinka ja miten ponin mallin luuranko toimii, niin kannattaa sellaista pitää esillä, kun piirrät. Näin tiedät ponin liikkuvuuden rajat, ja saat luonnollisuutta asentoihin. Käytän alla olevaa, itselleni tekemää mallia vain silloin kun vectoroin, tai teen muuten vain tarkempaa työtä.
malli.png
malli.png (304.66 KiB) Katsottu 4407 kertaa

Ruumiin mittasuhteet on sinänsä helppo katsoa myös oheisesta kuvasta, mutta tietenkin jalkojen pituus, kropan koko jne on vaihtelevaa yksilöittäin. Vaikka en varsoja juuri piirräkään, niin tiivistetympi torso ja jalat, verrattuna aikuiseen poniin, ja kehoon verrattuna hiukan isompi pää ja silmät tekevät ihmeitä.
Oikeastaan, jos käyttää ylläolevaa kuvaa mallina, niin lyhentämällä kolmannes kehosta ja jaloista tekee juurikin varsakoon
Viimeksi muokannut Twili päivämäärä 29.07.2013 21:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Pussikaljamiittejä ja miittejä ylipäätänsä huhtikuusta 2013
Luolamestari Hikkylinna ry:n palveluksessa
Kuva
Koko Uudet Tuulet sarjakuva
Twili
Pegasos

ViestiKirjoittaja BCRich » 29.07.2013 20:06

Loistava aihe! Henkilökohtaisesti en kritiikkiä kaipaa, kun sitä saan ihan tarpeeksi pyytämättäkin (pyytämällä sitten saan varmaan toistasataa viestiä, joista puolet liittyy kuonon muotoon). Autan kuitenkin muita parhaani mukaan ja pyrin antamaan mahdollisimman rakentavaa kritiikkiä! On tässä kuitenkin ihan kivasti tullut opittua piirtämisestä viimeisen puolentoista vuoden aikana.

Ja tässäpä jotain vinkin tynkää:

Kun olet saanut piirustuksen valmiiksi, älä laita sitä muiden nähtäville heti. Piilota se pois näkyvistäsi tunniksi tai pariksi, ja luo siihen sitten uusi katsaus. Tällä tavoin on tullut itse löydettyä monia epäkohtia omista tekeleistä. Ei se kaikkia ongelmia tuo välttämättä esiin, mutta parantaa lopputulosta ihan kivasti. Suosittelen kokeilemaan myös kuvan peilaamista/peiliä.

Sitten vielä suosittelen luomaan vilkauksen vanhempiin tuotoksiin aina silloin tällöin ja pohtimaan niiden epäkohtia. Auttaa muuten huomattavasti kehittymisessä.
Amatöörituhertaja DeviantArtissa.
Hullun ponipiirtäjän blogi.
BCRich
Maaponi

ViestiKirjoittaja AkkiV » 29.07.2013 21:04

Voisin itse jakaa hyvän prosessin, joka auttaa piirtämään poneja sen sijasta, että vaan piirtää. Prosessissa on kolme vaihetta:

1. Luuranko
Itse aloin vasta vähän aikaa sitten käyttämään tätä, mutta tämä auttaa paljon asennon päättämisessä, pitää mittasuhteet piirron ajan hyvänä eikä paperi lopu kesken piirtämisen
Spoiler: näytä
skeleton.jpg
skeleton.jpg (75.85 KiB) Katsottu 4372 kertaa

2. Perus muodot
Piirrän luurangon pohjalta perus ponin muodot. En tässä vaiheessa vielä yleensä tiedä minkä ponin aion piirtää. Tämän vaiheen jälekeen on hyvä pohja, johon voi lisätä haluamansa ponin
base.jpg
base.jpg (98.2 KiB) Katsottu 4372 kertaa

3. Viimeistely
Usein vasta tässä vaiheessa päätän minkä ponin aion piirtää. Kun päätös on tehty lisäät vain kaikki kyseisen ponin tuntomerkit.
Tässä tapauksessa Daring Do
lines.jpg
lines.jpg (132.19 KiB) Katsottu 4372 kertaa

Häntä näyttää räpylältä :P

Teen kaikki nämä vaiheet siis lyijykynällä, mutta selkeyden vuoksi tein nyt tietokoneella. Kun olen saanut luonneksen valmiiksi laitan sen tietokoneelle ja vedän viivat kunnes se näyttää samalta, kun mitä kolmannessa kuvassa. Sen jälkeen väritän, varjostan ja mahdollisesti lisään taustan.
AkkiV
Pegasos

ViestiKirjoittaja Silverhill » 29.07.2013 21:54

BCRich kirjoitti:Kun olet saanut piirustuksen valmiiksi, älä laita sitä muiden nähtäville heti. Piilota se pois näkyvistäsi tunniksi tai pariksi, ja luo siihen sitten uusi katsaus. Tällä tavoin on tullut itse löydettyä monia epäkohtia omista tekeleistä. Ei se kaikkia ongelmia tuo välttämättä esiin, mutta parantaa lopputulosta ihan kivasti. Suosittelen kokeilemaan myös kuvan peilaamista/peiliä.

Sitten vielä suosittelen luomaan vilkauksen vanhempiin tuotoksiin aina silloin tällöin ja pohtimaan niiden epäkohtia. Auttaa muuten huomattavasti kehittymisessä.

Ihan hyviä neuvoja ja itsekin olen havainnut ne toimiviksi keinoiksi omien piirtämis-sähellyksieni kanssa (esimerkkinä tuo karmaiseva avatarini). Kannattaa aina vaikka työstää useampaa työtä kerrallaan, jolloin voi aina myöhemmin työntekoon palaillessa näitä pahimpia virheitä sun muita huomata paljon helpommin.

Itse haluaisin ihan uteliaisuuttani tietää, miten te tietokoneella piirtelijät oikein saatte nuo viivat noin hienosti ja sileäreunaisiksi? Piirtotasolla työstätte vai teettekö niin sanotusti viivalle valmiin "polun"? Kuten oma avatarini yhä todistaa, lineartin työstäminen ei ole kaikille aina se sujuvin työvaihe...varsinkaan perus käsipelillä ja piirtotasolla. Olisi ihan hyvä tietää muidenkin tekniikoista.
"Elämä on vähän kuin suklaarasia...KUKA **RKELE ON SYÖNYT PUOLET!?"
Silverhill
Maaponi

ViestiKirjoittaja AkkiV » 29.07.2013 22:04

Silverhill kirjoitti:Itse haluaisin ihan uteliaisuuttani tietää, miten te tietokoneella piirtelijät oikein saatte nuo viivat noin hienosti ja sileäreunaisiksi? Piirtotasolla työstätte vai teettekö niin sanotusti viivalle valmiin "polun"? Kuten oma avatarini yhä todistaa, lineartin työstäminen ei ole kaikille aina se sujuvin työvaihe...varsinkaan perus käsipelillä ja piirtotasolla. Olisi ihan hyvä tietää muidenkin tekniikoista.

SAI:lla ihan hiirellä curve-työkalua käyttäen. Eli siis klikataan pisteitä ja ohjelma piirtää viivat pisteiden välille. Viivoja voi jälkeenpäin sitten siistiä ja muuttaa.
Toimii näin:
New Canvas.jpg
New Canvas.jpg (7.81 KiB) Katsottu 4346 kertaa
AkkiV
Pegasos

ViestiKirjoittaja Clover the Clever » 29.07.2013 22:20

Ensinnäkin haluan kiittää AkkiV:ia todella paljon ketjun luomisesta, tämä tulee varmasti monelle piirtäjälle (minulle varsinkin) tarpeeseen.

AkkiV kirjoitti:Kun olen saanut luonneksen valmiiksi laitan sen tietokoneelle ja vedän viivat kunnes se näyttää samalta, kun mitä kolmannessa kuvassa. Sen jälkeen väritän, varjostan ja mahdollisesti lisään taustan.

Miten laitat kuvan tietokoneelle? Käytätkö skanneria vai valokuvaatko? Mitä ohjelmaa käytät värittämiseen ja muokkaamiseen?

Edit: Kiitos vastauksista!
Viimeksi muokannut Clover the Clever päivämäärä 29.07.2013 22:35, muokattu yhteensä 1 kerran
247 kirjoitti:Foorumien nykyinen taso johtaa autismiin, 'nuff said
Clover the Clever
Pegasos

ViestiKirjoittaja AkkiV » 29.07.2013 22:28

Clover the Clever kirjoitti:
AkkiV kirjoitti:Kun olen saanut luonneksen valmiiksi laitan sen tietokoneelle ja vedän viivat kunnes se näyttää samalta, kun mitä kolmannessa kuvassa. Sen jälkeen väritän, varjostan ja mahdollisesti lisään taustan.

Miten laitat kuvan tietokoneelle? Käytätkö skanneria vai valokuvaatko? Mitä ohjelmaa käytät värittämiseen ja muokkaamiseen?

Normaalisti skannaisin kuvan, mutta tällä hetkellä skanneri on rikki, joten otan kuvan kännykän kameralla. Ei ole sinänsä valiä, kuinka hyvälaatuinen kuva on, kunhan näet mistä viivat on vedetty. Tälläisia kuvia tulee kännykän surkealla 2Mpx kameralla. (tärkeää hyvä valaistus)
29072013408.jpg
29072013408.jpg (167.48 KiB) Katsottu 4329 kertaa

Ohjelamana käytän PaintTool SAI:ta. Toimii hyvin ja helppo käyttää, mutta siitä puuttuu paljon toimintoja, mitä kaipaisin. GIMPillä teen muokkauksia, jos tarvii.
AkkiV
Pegasos

ViestiKirjoittaja Metal Mane » 29.07.2013 22:37

Ite oon painiskellut jonkin verran ponien eri ruumiinosien suhteiden kanssa. Oon jonkin verran yrittänyt etsiä jonkinlaista apua/kuvia mistä selviäsi jotakin tästä mutta en ole oikein löytänyt. Ois mukava jos jollain olisi auttaa tässä asiassa.

Toinen juttu mihin kaipaisin ehkä vähän vinkkiä on sellaset ponien oudommat asennot, esim. seisoma-asento yms.(etenki Pinkiellä tuntuu olevan näitä) Luulen että AkkiVin luuranko -mallista voi olla tähän apua, mutta jos jollain on jotain lisättävää, otan sen vastaan mielenkiinnolla.

Lisäksi: onko Inkscapesta mihinkään? Oon sitä tossa vähän kattonu, ja näyttäisi siltä että siinä on potentiaalia, joskin joskin verran opeteltavaa(tosin en näistä asioista sen kummemmin ymmärrä).
Mielipiteitä tähän?

Tähän mennessä GIMPillä tullut piirreltyä...
"I got my head checked
by a jumbo jet"
Metal Mane
Maaponi

ViestiKirjoittaja Drako1997 » 29.07.2013 22:48

Hahaa, te piirtelette jo jotain luurankoja ja mä oon koko elämäni menny ihan vaan vapaalla kädellä ilman mitään apuvälineitä! XD

Seriously though, mä en oo ikinä oppinu käyttämään luurankoja ja tässä vaiheessa piirtäminen menee jo sujuvasti ilmankin, mutta mua hieman hävettää etten vielläkään osaa kunnolla varjostaa. Tiedän kyllä praktiikassa miten se menee, mutten vaan yksinkertaisesti oo koskaan saanut sitä toimimaan. Stupid me. :X
Rarity kuolee kutoskaudessa :D

DA
tumblr
FA
Last.fm
Steam
Skype - xxDrako1997xx
Drako1997
Pegasos

Seuraava

Paluu Fandom