logo

Ponikulttuurin kuolema

Keskustelua Brony-fandomista ja sen tuotoksista

Ponikulttuurin kuolema

ViestiKirjoittaja Kahjo » 23.01.2016 13:17

En löytänyt tälläistä lankaa joten päätin nyt aloittaa keskustelun. Eli asiallista keskustelua siitä miltä fandomi ja ponikulttuuri näyttää tulevaisuudessa.

Kaikki me olemme huomanneet miten poni foorumeiden ja kuvalautojen postaustahti hiljeenee koko ajan. Miten isoja miittejä järkätään paljon vähemmän, mitä "kulta-aikoina" tai miten fani taidetta tuotetaan paljon vähemmän... Fandomi kuihtuu ja samalla jakautuu pienempiin osiin.
Itse sarjaakaan tuskin jatketaan loputtomiin.

Uskon että ihmisiä jotka fanittavat sarjaa on viellä kymmeniä vuosia, mutta se miten ponikulttuuri elää tulevaisuudessa on huomattavasti pienempää alku vuosiin verrattuna.
Olen myös huomannut kuinka porukka on siirtynyt turreihin, animeen ja muihin alakulttuuriin. Kuten minä myös.

Kertokaa omia kokemuksia ja mielipiteitä. Mitä teette, silloin kun ponikulttuuri ei enää samalla tavalla ole voimissaan?
Conit, juomat, ruoka ja matkat eivät ole ilmaisia! Tue poniautistia ja edistä samalla suomalaista ponikulttuuria.
BTC: 1H1QuBqK6PdfLVzmHBR6mdBddpmXgRMw93
Joka sentti menee hyvään tarkoitukseen. Kiitos! :)
Spoiler: näytä
Rarity kuolee kutoskaudessa :D
Kahjo
Yksisarvinen

Re: Ponikulttuurin kuolema

ViestiKirjoittaja Ratiasu » 23.01.2016 13:24

Näinhän siitä tuppaa yleensä käymään. Mutta luulen että fandomi virkoaa kun tulee taas uusia jaksoja, joten nyt kun niitä ei ole, niin ei ole fanituskaan yhtä aktiivista.
Itse kastelin ennen animea mutta nykyään se on suurimmilta osin jäänyt ja lähinnä olen seuraillut poneja. Toistaiseksi en ole palannut vielä animen pariin vaan katson ennemmin vanhoja ponijaksoja.

Alotin seuraamaan poneja joskus muutama vuosi sitten keväällä. Ja nyt kun kevät taas koittaa (.. tai oman pääkoppani mukaan pitäisi koittaa) niin ponienkin värikkyys ja iloisuus palautuu mieleen. Etenkin tulppaanien tuoksussa on jotain ihanaa, joka herättää näitä ponituksen alkuajan tunteita.
Ratiasu
Pegasos

ViestiKirjoittaja SlyPhoenix » 23.01.2016 16:18

Ennen kuin aloitan jakamaan omaa mielipidettä ja kokemuksiani, niin kiitän lyhyesti Kahjoa, joka toi sopivan langan ja aiheen tänne foorumille. Koska tässä olisi hyvä paikka jakaa vähän ajateltavaa tästä fandomista mitä olen kokenut ja kuinka jossain muodossa tulevaisuudessa se vielä tulee vaikuttamaan elämääni.

Elikkäs, se miten asiat olivat olleet liittyessäni ponijunaan Joulukuussa 2011 ja siitä, miten kultainen kokemani aikani loppui kolmannen kauden jälkeen vaikutti näkökulmaani sarjaan ja fandomiin tähän päivään asti. Itse olen kokenut kaikkea hyvää ja huonoja hetkejä tässä brony polulla, että nykyasenteeni oli vaihdellut hetkestä hetkeen ja eri ihmisten välillä. Ainoa enää asia, mikä saa minut kokemaan se raskas ja eeppinen ponihypetys on itse ponikonventiot nykyään. Tietenkin jotkut miitit, sarjan jaksot ja fandomin fanisisällöt antaa kyllä viihdettä, mutta ne ovat pieniä asioita, jotka eivät anna sitä tunnetta, mitä koin alkupäivistäni kohti Helmikuuhun 2013, jolloin näkökulmani eeppisyydestä oli asentumassa rennommaksi.

Vaikka ponitukseni oli viime vuoden puolella heikentynyt vähäsen tylsyyden puolelle, niin olen tyytyväinen poneista liittyen pari asiaan, jotka ovat auttaneet minua suuntamaan hyvyyteen ponien kautta: Iloisuus ja samalla entistä syventyminen pop-kulttuuriseen maailmaan. Kyllä nykyään olen alkanut panostua muutamaan muuhun lempi seuraaviin sarjoihin poneista, mutta ilman poneja en olisi päässyt tekemään enemmän coniseikkailuja, tutustumaan muihin sarjoihin ja niitten fandomeihin ja tietenkin ystävystyä muihin ihmisiin sekä Suomessa, että ulkomailla Euroopassa ja meren takaa Yhdysvalloissa. Nykyään tunnen itseäni kunnioittamana henkilönä muihin ihmisiin, mutta riippuen kuinka moniin rumiin omenoihin oleviin broneihin törmään, niin minusta ei tule mitään muuta kuin epäkunnioitusta heihin kohtaan. Varsinkin kun kritisointi ja rehellisyys ovat minulle tärkeitä.

Vaikka ponitukseni vielä pysyy päivittäin pienin annoksien verran, niin sen hypetys kumminkin palaa kun pääsen taas seikkailemaan seuravaan poniconeihin uudestaan tänä vuonna. Olen myös omistautunut pysyä mahdollisimman paljon bronyna tulevaan MLP leffaan asti, mutta sen jälkeen mitä silloin tapahtuu minulle ja poneihin suhtautuminen on valtava kysymysmerkki minulle.
Mitä tuleekaan brony ystäveihini, niin vaikka olen menettänyt muutaman lähikaverini vuonna 2014, niin sen jälkeen pari uutta oli ehtinyt turvaa ne paikat viime vuoden puolella. Silti kaipaan niitä muutama muita, joihin törmäsin ja ystävystyin Brony Fairissä olivat kadonneet jäljettömiin. Ilman niitä makeita lähiystäviä, jolla minulla oli niin koen itseniä kevyesti tyhjäksi poneihin liittyen ja ym.

Loppukevennyksenä, asiat ovat muuttuneet ja jatkuu muuttumista. Mutta ne eeppiset fiilikset, ystävyydet ja varsinkin Love & Tolerance kultaisilta ajoilta ovat kuolleet mielestäni kauan sitten. Mutta koska mulla on edelleen muutama lähiystävä broneja vielä keskellä keskivertaisessa fandomissa, jatkan vielä edelleen sarjan katsomista ja käyn coneissa, koska tässä fandomin vaipuessa hiljaiseen on olemassa vielä nautittavaa ennen kuin kaikki tämä mitä fanitamme tulee päätökseen. Kaikki on kumminkin kiinni siitä mitä G5 tuo tullessaan, koska se on se joka ratkaisee fandomin etenevän tulevaisuuden MLP:FiM:n jälkeen. Pystyisin edelleen kirjoitella lisää, mutta luulen että tästä tekstistä tulee jo liian pitkä jo yhdelle viestillä. O:)
Ponittaja Joulukuu 2011 lähtien.
PK-seutu miittailija since Kesä 2012
SlyPhoenix
Pegasos

ViestiKirjoittaja roadkillrodney90 » 23.01.2016 16:52

olisi sääli jos ponikulttuuri kuolisi kun juuri pääsin mukaan tähän koko touhuun ja tää on ainoo porukka joka on ottanut
minut mukaan avoimesti. Kerranki olen tuntenut itseni hyväksytyksi.
Pain is temporary glory is eternal.
roadkillrodney90
Pegasos

ViestiKirjoittaja Kheria » 23.01.2016 17:46

Aito kulttuuri kuoli Northpolen myötä. Sen jälkeen tapahtunut pelkästään nostalgiahöyryillä tapahtuvaa kituutusta ja rappiokulttuurin nousua.
You're in my way,
And I haven't got the time today,
Best you walk away,
And live to fight another day

Kheria
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja Ratiasu » 23.01.2016 19:32

SlyPhoenix kirjoitti: Tietenkin jotkut miitit, sarjan jaksot ja fandomin fanisisällöt antaa kyllä viihdettä, mutta ne ovat pieniä asioita, jotka eivät anna sitä tunnetta, mitä koin alkupäivistäni kohti Helmikuuhun 2013, jolloin näkökulmani eeppisyydestä oli asentumassa rennommaksi.

Jännää että sinä (varmaan muutamat muut) kokevat että poneilu on loppunut jo tuolloin. Itse tulin kuvioihin samaisena vuonna ja ponitus tuntui silloin hyvin vahvalta. En ehkä sen huumassa huomannut, että muu fandomi olisi ollut hiljainen?

Kheria kirjoitti:Aito kulttuuri kuoli Northpolen myötä. Sen jälkeen tapahtunut pelkästään nostalgiahöyryillä tapahtuvaa kituutusta ja rappiokulttuurin nousua.

Northpoleakin voisi avata tänne, sillä itselleni se ei sano oikeastaan mitään..
Ratiasu
Pegasos

ViestiKirjoittaja SlyPhoenix » 23.01.2016 19:51

Ratiasu kirjoitti:
SlyPhoenix kirjoitti: Tietenkin jotkut miitit, sarjan jaksot ja fandomin fanisisällöt antaa kyllä viihdettä, mutta ne ovat pieniä asioita, jotka eivät anna sitä tunnetta, mitä koin alkupäivistäni kohti Helmikuuhun 2013, jolloin näkökulmani eeppisyydestä oli asentumassa rennommaksi.

Jännää että sinä (varmaan muutamat muut) kokevat että poneilu on loppunut jo tuolloin. Itse tulin kuvioihin samaisena vuonna ja ponitus tuntui silloin hyvin vahvalta. En ehkä sen huumassa huomannut, että muu fandomi olisi ollut hiljainen?

Mä ehkä en selventänyt tuota palaa tarkasti, mutta silloin Tammi-helmikuun aikana sinä vuonna kun tuli julistus, että Twaikusta tulee Alicorni prinsessa ja siitä seuraen kuuluisa Alicorn Drama tapahtuma, niin silloin minun silmissäni sarja, johon rakastuin ja hypetin tunnollisesti kuoli. Tietenkin nykyään olen Twaikku Alicorni suhteen nyt Ok/positiivinen nykyään (jopa neloskaudesta lähtienkin), niin silloin S3 Finalen jakson tuloa olin erilainen brony vielä.
Syy siihen miksi, että olin tottunut näkemään jokaisen M6 normiponi rotuisina, mutta kumminkin uniikki ja merkittävät päähahmot muista poneista (2 yksisarvista, 2 maaponia ja 2 pegasusta). Täten kun Twaikusta tuli niinkuin seuraavan tason poni, niin silloin se erityisyys päähahmoihin kuoli siinä lopulta ja täten miten tunsin sarjan ja fandomin vuonna 2012 ja siitä jälkeen silloin muuttui paljon. Kyllä tietenkin hyvää tuli nautittua vuonna 2013, mutta tietyt asiat mitä tapahtui Hasbron kautta teki siitä vuodesta synkin vuodeksi fandomille (tietäjät tietää).

Niinkuin mainitsin, olin toinenlainen brony vielä silloin ja vaille kehittynyt, mutta koko siitä Alicorn p-myrsky tapauksesta Fandomissa auttoi minua kehittymään paremmaksi, joka olen nyt ja jopa kaiken sen olen edelleen vielä täällä. Kumminkin toinen asia oli vielä se pitkä hiatus juttu, mutta kyllä siitäkin pärjäsin läpi niinkuin kuka tahansa.
Ponittaja Joulukuu 2011 lähtien.
PK-seutu miittailija since Kesä 2012
SlyPhoenix
Pegasos

ViestiKirjoittaja Teura » 23.01.2016 20:05

Ratiasu kirjoitti:Northpoleakin voisi avata tänne, sillä itselleni se ei sano oikeastaan mitään..

Northpole, joka on nyttemmin jo kokonaan suljettu, oli yksi suomalaisia kuvalautoja, ja ensimmäinen jonne muodostui isompi poniyhteisö omalle alalaudalleen joskus vuoden -11 aikana. Täältä on peräisin monia asioita, kuten vaikka alkuperäinen poniradio. Pitkään tämä oli myös ainoa paikka, jossa suomessa oli edes jonkinlainen poniyhteisö, kunnes sitten ponilauta aloitti joskus -11 jouluna, joka aloitti yhteisön jakaantumisen pienempiin piireihinsä ja osaltaan myös myöhemmin johti /poni/-alalaudan katoamiseen northpolelta käyttäjien kadottua muualle (ponilauta, ylilauta, tämä foorumi ja vaikka kaikenmaailman skype-yhteisöt ja muut vastaavat).
Teura
Royal Guard

ViestiKirjoittaja Silverhill » 23.01.2016 21:55

Kulta-ajat ovat eittämättä takanapäin mitä tulee tämän voorumin aktiivisuuteen. Sen kuitenkin myönnän, että tämä paikka eli hetkensä täysillä.
Fandominkin tuotokset vaikuttavat taantuvan ja fanituksen määrä vaikuttaa hiljenemään päin. Tätähän voisi verrata Pokémonien tapaiseen ilmiöön. Franchise elää ja faneja löytyy vieläkin...vaikkakin rutosti pienemmissä määrin.

Voi olla, että että ehkä muutaman vuoden kuluttua "ponitus" ei ehkä ole enää voimissaan mitä aikoinaan ja saatan itsekin lieventää fanitustani, mutta nördeilyn harrastus jatkuu samaan tuttuun tapaan. Sisimmissäni meikä pysyy bronyna, vaikka palaankin animen, länsipiirrettyjen, pelejen, Doctor Whon ja muun nördeilyn pariin. Ponien myötä, intoni ja uskoni länsimaisten piirrettyjen tasoon elpyi huimasti. Vaikka sitä harva uskoisi, FiM sai pääni sisällä muutamat osaset oikeille paikoilleen ja toi paljon iloa elämään, pelastaen samalla siloiselta masennuskaudelta. Myös nekin harvat miitit täällä itäblokilla, joissa kävin kuokkimassa olivat erittäin mukavia hetkiä, että päivääkään en vaihtaisi takaisin. Tämän forkan miittien myötä sain myös samalla vähän enemmän uskallusta harkita enemmän ulkona käymistä, vaikka kunnon harrasteet täällä PK:ssa etsinnän alla yhä ovatkin.

Enköhän minä tätäkin foorumia kyttäile ghoulina viimeistään siihen asti kunnes Sharkkis repii töpselit irti seinästä, tai kuka tietää jos mahdollinen G5-sarja toisi uusia tuulia ponitusten suhteen. FiMin päättymisen jälkeenkin varmaan sillointällöin katselen joitain episodeja tai lukaisen sarjisalbumeita nostalgiahöyryissä, ken tietää... Mitä piirtämiseen tulee, niin meikähän piirtää sitä mitä inspis haluaa, aina omien projektien lisäksi, siis.
"Elämä on vähän kuin suklaarasia...KUKA **RKELE ON SYÖNYT PUOLET!?"
Silverhill
Maaponi

ViestiKirjoittaja Zuve » 23.01.2016 22:12

Mullakin innostus on hieman vähentyny alkuajoista, vaikka ei siinä kovin suurta muutosta oo tapahtunu - Oon meinaan aina ollu melko hillitty tän fanittamisen kanssa, eli oon vaan postaillu foorumille satunnaisesti, kuunnellu musiikkia, piirrelly satunnaisesti mutten oo juurikaan julkaissu mitään. Aikalailla ponit on mulle vaan fandomi muiden joukossa.

Enkä voi sanoa varsinaisesti siirtyneeni animeen tmv. viihteeseen, koska kulutin animua ja mangoa paljon ennen poneja. Mulla vaihtuu fandomit animenkin sisällä jatkuvasti, mutta tietyistä sarjoista tulee rakkaampia, eikä unohdu sarjan loppumisenkaan myötä. Sama pätee poneihin ja huomaankin palaavani kuuntelemaan tiettyjä ponebiisuja tai piirtelemään poneja ohimennen, vaikka hiatus olisikin päällä.

Miitit silti kiinnostaa enemmän tai vähemmän, kunhan sopivan rauhallisia löytyy. : D
Zuve
Maaponi

Seuraava

Paluu Fandom