logo

Suomen tekijänoikeuslaki ja bronyart

Keskustelua Brony-fandomista ja sen tuotoksista

Re: Suomen tekijänoikeuslaki ja bronyart

ViestiKirjoittaja Tyrni » 26.02.2013 23:07

Rainbowstuff, en ole lainlukija, joten en mene sanomisistani valalle. Teostolla on meinaan vielä vähän omia juttujaan.
Mutta musiikki kuuluu tekijänoikeuden lain piiriin, tarvitset siis luvan vaikka muokkaisit kappaletta (jälleen tuo "Muokkasin kuvasta OC:n"-kohta). Et luonnollisesti saisi laillisesti myydä musiikkia ilman lupaa.
Musiikki ylipäätään on hankala homma (kaikki varmaan tietää miten äkäiseen tiettyjen levy-yhtiöiden kappaleet lähtevät youtubesta). Hasbro on ilmeisesti katsonut sitä läpi sormien, mutta henk.koht. olisin tosi varovainen, jos koettaisin sillä saralla tienata. Youtubestahan löytyy myös hienoja artisteja, jotka tekevät musiikkinsa alusta lähtien itse. Se on tietenkin sallittua, sillä inspiroitua saa mistä vain!
Tyrni
Varsa

ViestiKirjoittaja Loop » 27.02.2013 02:39

Myös sellainen seikka mitä varmasti 90% tilaustöitä tehneistä niin poni- kuin muistakin artisteista ei tiedä on, ettei varetetulla ohjelmalla tehtyjä töitä saa myydä, ihan sama onko se fanart vai ei. Tämä perustuu siihen, että käärit itsellesi rahaa ns. varastetulla ohjelmalla.
Olisin voinut aloittaa commissioneiden tekemisen, mutta en halua työskennellä jollain Gimpillä niitä, yörg.
Esittäkää minulle yksikin tyyppi, joka on OSTANUT photoshopin/paint tool SAIn/tmv.

Että joo, periaattessa kaikissa conien taidekujilla myytävistä töistä, jotka on tehty laittomasti ladatulla ohjelmalla, ei saisi olla siellä. Tätä on kuitenkin niin toivottoman hankala ja turha vahtia, niin sitä tehdään ja tullaan tekemään jatkossakin ilman huolen häivää (huom.itselläni ei ole mitään henkilökohtaista ongelmaa tämän kaiken kanssa, varsinkin kun harva taitaa edes tietää koko asiasta).

Jotkut saattavat myös vain moraalisesti katsoa pahalla, kun tehdään tilaustöitä canon-poneista (pehmot, artit yms)

lähteenäni koulun ebin yrityskurssit
"Can you reason with them?"
"Of course! That's why I brought my daggers along"
Loop
Varsa

ViestiKirjoittaja Vesihiisi » 27.02.2013 03:25

Vähän olen myös miettinyt asiaa, kun noita vektoreita tehdään niin paljon ja niitä näkyy joka paikassa. Onpa itsellekin käynyt sellainen kömmähdys, että piirsin läpi joitain kuvia ja ehdin noita vähän esitelläkin, joskin pienen huomautuksen jälkeen hoksasin sitten poistaa nuo. Tuon jälkeen sitten olenkin pitänyt huolen, että piirtämäni kuvat on itse tehtyjä. Sarjasta otettua ja muokattua kuvaa olen tosin avatarina käyttänyt, mutta tällä hetkellä on itse tehty kuva joka paikassa ja ajattelin pitää asian tuollatavoin.

Loop kirjoitti:Esittäkää minulle yksikin tyyppi, joka on OSTANUT photoshopin/paint tool SAIn/tmv.

Tuota on varmasti vaikea osoittaa, kuka onkaan ohjelman ostanut ja kuka ei? Sen verran voisi kuitenkin sanoa, että Paint tool SAI on hinnaltaan 5250 Japanin jeniä ja luulisi jokaisella olevan tuohon varaa, jos vain luottokorttia tai Visa Electronia on käytettävissä. Varsinkin, jos myy töitään.
Hisssssss...
Vesihiisi
Poni

ViestiKirjoittaja Naniponi » 27.02.2013 13:04

Tää on asiallinen topicci! :brohoof1: :brohoof2:
Mua aina semisti ärsyttää tyypit jotka myy suoraan sarjasta piirrettyjä kuvia. En tiedä miksi, kai siinä on joku "taiteilijan" ylpeys takana, että kaikki pitäis tehdä itse. x) (Siis myykää vaan ihan rauhassa, en mää teitä vihaa tai mitään :'D)
Netissä on pari kertaa tullut törmättyä noihin tapauksiin, että joku myy toisen taidetta ilman lupaa. Onneksi ei omalle kohdalle ole sattunut, mutta kyllä keljuttaa heidän puolesta.

Loop kirjoitti:Esittäkää minulle yksikin tyyppi, joka on OSTANUT photoshopin/paint tool SAIn/tmv.[/size]

Moi o/
Kuva
Ponidubbeja suomeksi by Föribiö Sailing Team! YouTube/Facebook
Nanin deviantArt
Naniponi
Kristalliponi

ViestiKirjoittaja Jalle » 27.02.2013 18:07

En pidä siitä, jos myydään jonkun toisen taidetta luvatta. Mutta se, jos tykkää piirtää samaan tyyliin (esim. leveäpohjaiset kaviot, isot räpsysilmät jne) on eri asia, kuin suoraan läpipiirto, joka ottaa vähän (köh-aikapaljon-köh) päähän. Sanotaan vaikka näin, kukin saa harjoittaa läpipiirtämistä yksikseen, ilman, että myy teoksiaan eteenpäin, mutta loppujen lopuksi kuitenkin omat piirrokset on sitten ihan itse piirrettyjä.
(Kukaan ei kuitenkaan ole kieltänyt, ettäkö ei saisi yrittää aloittaa viivojen piirtämistä paperille ensin läpi kokeilemalla, mutta testaa sitten sen jälkeen vaikka vaan mallista katsomalla, muttei läpi piirrustamalla)

En osaa selittää asioita selkeästi, mutta tulipahan nyt jotain sanottua ~

Ja itse olen suunnitellut ostavani photoshopin yms. joskus, kun rahaa on tarpeeksi, että meitäkin on. ^^
Ava C Jalle
Jalle
Pegasos

ViestiKirjoittaja PonyZen » 28.02.2013 00:15

Loop kirjoitti:Olisin voinut aloittaa commissioneiden tekemisen, mutta en halua työskennellä jollain Gimpillä niitä, yörg.
Esittäkää minulle yksikin tyyppi, joka on OSTANUT photoshopin/paint tool SAIn/tmv.

Itse teen 80% digitaalisista töistäni Gimpillä... Ja loput Inkscapella, joka on myös ilmainen.

Myönnän että koneeltani löytyy myös Flash, mutta en käytä ohjelmaa muuhun kuin pääosin harjoitteluun. Kaikki 3D työskentelyyn käyttämäni ohjelmat on myös lisenssoitu (vaikkei tämä tieto kohdallani vielä ponitaidetta tosin koske). Enkä myöskään en tiedä kuka minä olen itseäni puolustelemaan... Kaikki myymäni teokset on tehty käyttäen joko pensseleitä ja kangasta tai kynää ja paperia.
              YouTube - My channel, so empty...                                    
The Fallen One

ViestiKirjoittaja Flutterguy » 06.03.2013 11:29

Onko fanitaiteen tekeminen ja julkaisu vakavampi rikos kuin kirkon polttaminen tai raiskaaminen? Eivät ole, mutta tilaisuuden tullen narsistipomot ja pykälärunkkarit voivat käytännössä vaatia mitä vain. Tämän vuoksi pidän koko nykyistä tekijänoikeusjärjestelmää paitsi yliampuvana, myös luovuutta rajoittavana kokonaisuutena. (Totuus on siinä, että KAIKKI matkivat toisiaan, enemmän tai vähemmän. Hyvät ideat kopioituvat väistämättä joko keinotekoisina sekoituksina tai suorina viittauksina.)
Flutterguy
Poni

ViestiKirjoittaja Tyrni » 06.03.2013 13:47

Flutterguy, varkaudessa ja fanitaiteen teossa on vissi ero.Oletko tosiaan sitä mieltä, että saisit varastaa esim minulta? Koska muutkin tekevät niin? Sikamaista.

Ymmärtäkää, että varastamalla vahingoitatte itseänne ja koko fanbasea. Jos artisti huomaa joutuvansa rikoksen kohteeksi, hän voi lakata tekemästä taidetta julkisesti. Voimme menettää musiikintekijät, piirtäjät ja animoijat. Moonstuckin piirtäjä on puhunut tästä, moni ammattilainenkin on.

K. Jones kirjoitti:Yeah, no, I don't feel flattered when people try to make money off of my art. If people want a shirt of my art, they can make one for themselves to wear; that's not difficult. Trying to turn a profit off of it isn't telling me I'm a good artist, that's telling me that the person is a greedy fuck who doesn't respect me or my art and just wants to make a quick buck. That is the opposite of a compliment.

If someone wants to compliment my art, they can just say "I like this". Not only is it much easier, it's also 100% legal and won't piss me off.
Tyrni
Varsa

ViestiKirjoittaja Flutterguy » 06.03.2013 14:21

Tyrni kirjoitti:Flutterguy, varkaudessa ja fanitaiteen teossa on vissi ero.Oletko tosiaan sitä mieltä, että saisit varastaa esim minulta? Koska muutkin tekevät niin? Sikamaista.

Ymmärtäkää, että varastamalla vahingoitatte itseänne ja koko fanbasea. Jos artisti huomaa joutuvansa rikoksen kohteeksi, hän voi lakata tekemästä taidetta julkisesti. Voimme menettää musiikintekijät, piirtäjät ja animoijat. Moonstuckin piirtäjä on puhunut tästä, moni ammattilainenkin on.

K. Jones kirjoitti:Yeah, no, I don't feel flattered when people try to make money off of my art. If people want a shirt of my art, they can make one for themselves to wear; that's not difficult. Trying to turn a profit off of it isn't telling me I'm a good artist, that's telling me that the person is a greedy fuck who doesn't respect me or my art and just wants to make a quick buck. That is the opposite of a compliment.

If someone wants to compliment my art, they can just say "I like this". Not only is it much easier, it's also 100% legal and won't piss me off.

En käyttäisi toisen teosta kysymättä ensin lupaa. Halusin vain ilmaista, että nykyinen tekijänoikeussysteemi laittaa fanitaiteenkin juridisesti harmaalle alueelle.
Flutterguy
Poni

ViestiKirjoittaja Tyrni » 06.03.2013 14:27

Mielisitkö perustella väitteesi?
Suomessahan nimenomaan saa laillisesti tehdä fanitaidetta muiden hahmoista kunhan se on itse tekemää.
Tyrni
Varsa

EdellinenSeuraava

Paluu Fandom