logo

Suomen tekijänoikeuslaki ja bronyart

Keskustelua Brony-fandomista ja sen tuotoksista

Re: Suomen tekijänoikeuslaki ja bronyart

ViestiKirjoittaja Flutterguy » 06.03.2013 15:57

Tyrni kirjoitti:Mielisitkö perustella väitteesi?
Suomessahan nimenomaan saa laillisesti tehdä fanitaidetta muiden hahmoista kunhan se on itse tekemää.

Siinä tapauksessa nostan valkoisen lipun ja jätän pykälädebatin viisaammille, sillä en tiennyt asian olevan näin.

Mutta silti mielestäni kovin tyyliuskollisesta teoksesta voi olla vaikea erottaa, milloin jotain on varastettu (hahmon ensimmäiseltä luojalta) tai milloin on vain piirretty todella hyvin.
Flutterguy
Poni

ViestiKirjoittaja Brightstarpony » 06.03.2013 17:28

Suomessahan nimenomaan saa laillisesti tehdä fanitaidetta muiden hahmoista kunhan se on itse tekemää.

Niin saa. Omaan käyttöön saa myös ladata musiikkia ja leffoja mutta niiden jälleen myynti ilman omistajan lupaa on kielletty.
"Kiitos AkkiV:lle tästä avatar kuvasta :)"
Brightstarpony
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja Eurokolikko » 06.03.2013 17:49

Brightstarpony kirjoitti:
Omaan käyttöön saa myös ladata musiikkia ja leffoja mutta niiden jälleen myynti ilman omistajan lupaa on kielletty.

Laittomasti jaetun musiikin tai elokuvien lataus on Suomen laissa kielletty, mutta ei rangaistavaa (kuten ilman kypärää polkupyörällä ajo). Tosin korvauksia voi silti joutua maksamaan, jos oikeudenhaltija oikeuteen haastaa (vahingonkorvausvelvollisuus). Laillisesti ladatun musiikin tai elokuvien myynti eteenpäin on periaatteessa kait laillista, jos myyjä poistaa kaikki niistä ottamansa kopiot eikä myy useampaa kopiota kuin on itse ostanut.
Ikimetsän taikakääröt - blogi ponittamisestani:
http://ikimetsa.eurokolikonmaailma.fi
Eurokolikko
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja Tyrni » 06.03.2013 17:54

Brightstarpony kirjoitti:

Niin saa. Omaan käyttöön saa myös ladata musiikkia ja leffoja mutta niiden jälleen myynti ilman omistajan lupaa on kielletty.

Miten se nyt tuohon liittyy?

Flutterguy, olen eri mieltä. Kopioidun erottaa.
On sallittua inspiroitua kuvista, nähdä vaikka istuva poni ja piirtää sellainen. Aidosti taitava henkilö osaa kuitenkin luoda ideasta uutta. Hän tekee oman poseerauksensa ymmärtäen poseerauksen mekaniikan. Tai jos ei vielä osaa, hakee useita referenssejä etsien vaikka kuvia oikeista, istuvista hevosista. Uutta taidetta on syntynyt.
Kopioiva henkilö taas tuijottaa vain yhtä kuvaa, jäljentää sitä ymmärtämättä välttämättä edes mitä piirtää. Syntyy (useimmiten kömpelö ja) laiton toisinto ensimmäisestä kuvasta.
Se ei ole enää inspiroitumista ja imo edes hyvää harjoitusta tietyn pisteen jälkeen. Sellaista saa tehdä pöytälaatikkoon, muttei julkaista luvatta.
Tyrni
Varsa

ViestiKirjoittaja Desiree » 25.03.2013 21:10

Mitenkäs on itse tekemien pehmolelujen tai figuurien laita? Jos esimerkiksi valmistaa itse luomistaan kaavoista vaikkapa Twilightin näköisen pehmolelun, nimeää sen Twilightiksi ja laittaa myyntiin? Ymmärsin, että tekijänoikeus suojaa teosta, mutta ei hahmoa, eli periaatteessa tämän pitäisi olla okei, mutta näettekö silti mitään ongelmaa?
Desiree
Varsa

ViestiKirjoittaja Eurokolikko » 26.03.2013 15:55

Desiree kirjoitti:Mitenkäs on itse tekemien pehmolelujen tai figuurien laita? Jos esimerkiksi valmistaa itse luomistaan kaavoista vaikkapa Twilightin näköisen pehmolelun, nimeää sen Twilightiksi ja laittaa myyntiin? Ymmärsin, että tekijänoikeus suojaa teosta, mutta ei hahmoa, eli periaatteessa tämän pitäisi olla okei, mutta näettekö silti mitään ongelmaa?

Hahmon nimi on suojattu (tavaramerkki), joten periaatteessa se voisi tuoda ongelmia.
Ikimetsän taikakääröt - blogi ponittamisestani:
http://ikimetsa.eurokolikonmaailma.fi
Eurokolikko
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja SonicRainboom » 25.01.2014 12:31

Tyrni kirjoitti:Flutterguy, olen eri mieltä. Kopioidun erottaa.
On sallittua inspiroitua kuvista, nähdä vaikka istuva poni ja piirtää sellainen. Aidosti taitava henkilö osaa kuitenkin luoda ideasta uutta. Hän tekee oman poseerauksensa ymmärtäen poseerauksen mekaniikan. Tai jos ei vielä osaa, hakee useita referenssejä etsien vaikka kuvia oikeista, istuvista hevosista. Uutta taidetta on syntynyt.
Kopioiva henkilö taas tuijottaa vain yhtä kuvaa, jäljentää sitä ymmärtämättä välttämättä edes mitä piirtää. Syntyy (useimmiten kömpelö ja) laiton toisinto ensimmäisestä kuvasta.
Se ei ole enää inspiroitumista ja imo edes hyvää harjoitusta tietyn pisteen jälkeen. Sellaista saa tehdä pöytälaatikkoon, muttei julkaista luvatta.

Ooh, olen pahis! Harjoitukseksi kopioin nettikuvasta Dashin(en läpipiirtänyt), ja sitten ajattelemattomuuksissani myin sen 40-sentin hintaan. Miten kauan linnaa siitä tulee?
" Tieto ei ole peli. "
-Eräs varsin mielenkiintoinen uni
SonicRainboom
Maaponi

ViestiKirjoittaja Ponyway » 26.01.2014 21:03

Jaahas.

Tässä nyt sekoitetaan deviantArt ja Suomen laki keskenään. Kannattaa kuitenkin muistaa että dA:n palvelin on Amerikassa, Suomen lakien ulkopuolella. Mitä tulee ylipäätänsä internetiin ja eri maiden lakeihin, kansainvälinen käytäntö on, että sen maan lakia sovelletaan siihen dataan, missä maassa palvelin sijaitsee. Tämän takia esim. Piratebayn palvelin vaihtaa maata vähä väliä.

Yksilöön taas kohdistetaan sitä lakia, minkä maan kansalainen hän on. Siksi onkin vähän vaikeaa syyttää jotain saksalaista kopioimisesta, kun syytetty asuu toisessa maassa, todisteet on Amerikassa ja itse olet suomalainen.
Ponyway
Varsa

ViestiKirjoittaja Celester » 28.01.2014 16:18

SonicRainboom kirjoitti:
Tyrni kirjoitti:Flutterguy, olen eri mieltä. Kopioidun erottaa.

Ooh, olen pahis! Harjoitukseksi kopioin nettikuvasta Dashin(en läpipiirtänyt), ja sitten ajattelemattomuuksissani myin sen 40-sentin hintaan. Miten kauan linnaa siitä tulee?

Käytännössä tuosta ei tule mitään, noin pienen asian takia kun ei kannata edes harkita oikeustoimia.
Se on orhista kii, huutaako poni hii!
Celester
Yksisarvinen

ViestiKirjoittaja Ratiasu » 31.01.2014 22:27

Tyrni kirjoitti:...Tai jos ei vielä osaa, hakee useita referenssejä etsien vaikka kuvia oikeista, istuvista hevosista...

Ja nyt ex tempore off-topic fun fact: Hevosethan eivät luonnollisesti ikinä istu, sillä tavalla mitä koirat tai sarjan ponit.
Jotkut kyllä ovat onnistuneet opettamaan hevosen istumaan joten kyllä se periaatteessa onnistuu. Tämän asian opettaminen ei kuitenkaan ole suotavaa (kerta pari ei mitään haittaa, mutta jos tätä menee johonkin sirkukseen esittämään..), koska se rasittaa hevosen kroppaa sellaisella tavalla johon se ei ole sopeutunut. Mutta minusta on kiva kun nämä ponit osaavat istua tuolla hauskalla tavalla ^_^;
Ratiasu
Pegasos

EdellinenSeuraava

Paluu Fandom