Kaikille on varmaankin tullut jo tutuksi Yellow Parasprite -niminen troublemaker. Kyseessä on 4 voiman kortti, joka poistaa TM-phasella vastustajalta yhden satunnaisen kortin. Kortti on valitettavan useissa peleissä osoittautunut huomattavan voimakkaaksi, ja 2 niitä pelissä alussa on liki mahdotonta voittaa. Lähinnä ongelman aiheuttaa kortin satunnaisuus. Monikin pakka pystyy pärjäämään sitä vastaan, mutta vain jos pystyy pelaamaan sitä vastaan. Lähes aina alkupelissä kädessä ei ole täysin optimisettiä, ja YPS kukistamiseen menee helposti 2-3 vuoroa, usein enemmänkin jos sattuu häviämään sitä vastaan. Tämä tarkoittaa 2-3 korttia satunnaisesti pois kädestä, eli noin puolet korteista. Tarkoittaa myös sitä että 1 AT investoinnilla vastustaja saa tehdä 3-4 kierrosta rauhassa mitä haluaa, sillä aikaa kun toinen keskittyy vain ja ainoastaan YPS poistamiseen. Varsinkin nyt kun CN kortit ovat tulleet mukaan kuvioon ja pakat ovat hyvinkin kokeellisia, oli ainakin viime perjantaina monessa pelissä ratkaisijana YPS, ei loppupakka. Itse hävisin pelkästään sen takia 3 peliä. Monella muulla samoja tarinoita. Ne pelit missä ei YPS näkynyt olivat yleensä sangen tasaisia ja mielenkiintoisia, ei sitä että vastustaja saa 1 AT lapulla 10 AT hyödyn. Tämä tarkoittaa mielestäni sitä että YPS ei ole terveellinen pelille.
Mitä asialle voisi tehdä?
1) Kieletään kortti kokonaan. Ei huolta siitä enempää. Nythän YPS laitetaan pakkaa strategiasta välittämättä, koska se on automaattinen voitto jos lykästää ja saa niitä 2 aloituskäteen.
2) Kielletään kortti vain kasuaalipeleissä, ei mahdollisesti tulevaisuuden constructed-turnauksissa, joissa pelataan omalla viimeiseen saakka tuunatulla tappopakalla.
3) Rajoitetaan YPS yhteen per pakka.
4) Otetaan käyttöön alueellinen errata kasuaalipeleissä, eli YPS poistaa kortin kädestä, mutta se on vastustajan itse valitsema. Tällöin kortti on edelleen erittäin voimakas, mutta sitä vastaan voi pelata ilman tuurifaktoria siitä mitä vastustaja sattuu nappaamaan.
5) Ei tehdä asialle mitään. Kaikki laittava 3x YPS pakkaan, pelit ratkeaa sillä kumpi vetää sen ekana. :p
(Itse suosin vaihtoehtoa 4)